21 mei, 2023

"Het is één grote tuin waar wij doorheen rijden"

"

En dat kon ik alleen maar beamen.
De meidoorn knalt aan alle kanten open.


Boer Richard had ons St. Just in Roseland getipt en wel de kerk met de bijzondere "graftuinen."
Het bleek een gouden tip.

Wat een geschiedenis! Church St_Just in Roseland


↑Ik moet bij een kindergraf altijd even slikken.


Er was nog een kerkdienst in volle gang, dus liepen wij door de tuinen naar de natuurlijke haven.


↕Niet onplezierig wonen.


↑Aan de overkant ligt Falmouth, bereikbaar via een voetgangers ferry vanaf St.Mawes of de King Harry Ferry (tja, what's in a name)


Regelmatig voelt het alsof wij op een filmset zijn.
Mijn verbeelding gaat dan met mij aan de loop, ook in dit eeuwenoude kerkje - dat perfect in een Agatha Christie zou passen.

Zo ving ik een gesprek op tussen de vrouwelijk vicar, die naar goed gebruik iedereen persoonlijk uitgeleide deed, en een kerkganger die nog wat wilde zeggen/vragen.

"In St.Mawes zingen ze die en die hymnes, waarom worden die hier nooit gekozen?"

Ik zag het ongemakkelijke gezicht van de vicar, die de vrouw (ik fantaseer dat zij veel geld in de kerk steekt) op een luchtige manier probeerde te antwoorden - maar dat viel verkeerd.

Ze begon opnieuw haar ongenoegen te spuien, waar de churchwarden en de vicar (ja ik ben inmiddels beter ingewijd in de Church of England dan in de Nederlandse kerkgenootschappen) quasi geduldig naar probeerden te luisteren.

De vicar probeerde er na de zoveelste poging vriendelijk een punt achter te zetten. Waarschijnlijk snakte ze naar haar Sunday Roast. 

In mijn criminele brein krijgt dit natuurlijk een moorddadig staartje.


Vervolgens naar St.Mawes waar het eveneens mooi wonen is.


Ook leuke, historische huizen.


Tot besluit een lekker duur Cornish ijsje.

We gaan nog een keer terug en wel hierom:

The Roseland Peninsula was a critical training ground and embarkation site for the D-Day landings. Throughout 1943 and the first half of 1944 an incredible 27,000 Americans arrived in the Fal Estuary in preparation for the Normandy landings.
******

Geen opmerkingen: