28 juli, 2006
Heerlijk Helder in troubled/troebel water
AMSTERDAM (ANP) - Brouwer Heineken is buiten de top-100 van de meest waardevolle merken ter wereld gevallen. Vorig jaar bleef de brouwerij nog net binnenboord, met een notering op nummer 100.
Bankverzekeraar ING en elektronicaconcern Philips spelen nog wel een rol op de wereldranglijst. Beide Nederlandse concerns presteren dit jaar beter dan in 2005.
Het Nederlands-Britse Shell staat eveneens nog op de lijst.
Ten opzichte van het voorgaande jaar is de waarde van het merk vrijwel gelijk gebleven en dat is goed voor een plek als nummer 89. Dat blijkt uit de ranglijst van de meest waardevolle merken, die vrijdag is gepubliceerd.
De top-100 wordt elk jaar opgesteld door het Amerikaanse zakenblad Businessweek en het consultancybureau Interbrand.
De top-3 van de ranglijst wordt gevuld door Amerikaanse bedrijven.
Bovenaan staat frisdrankfabrikant Coca-Cola, dat vrijwel dezelfde score had als in het voorgaande jaar.
Softwareconcern Microsoft neemt de tweede plaats in, gevolgd door computerbedrijf IBM.
Philips neemt van de Nederlandse ondernemingen de hoogste positie in, op nummer 48. Vorig jaar stond het elektronicaconcern enkele plaatsen lager.
Volgens de auteurs van het merkenrapport eindigt Philips dit jaar in een betere positie omdat het concern zich duidelijker profileert als producent van gespecialiseerde verlichting en medische apparatuur. De campagne onder de slogan 'Sense and Simplicity' heeft bijgedragen aan de hogere waardering van het merk.
Ook ING heeft beter gepresteerd dan vorig jaar en staat op plaats 85. Dat heeft het financiële concern te danken aan zijn 'no-nonsense'-aanpak. Volgens Businessweek en Interbrand zal ING wel een zware taak krijgen aan het vasthouden van deze uitstraling, omdat financiële producten steeds complexer worden.
De waarde van de merken is bepaald aan de hand van de netto-inkomsten die zij hebben gegenereerd tussen begin juli 2005 en eind juni 2006. Om in aanmerking te komen voor een notering op de internationale ranglijst moet een merk ten minste 2,7 miljard dollar waard zijn.
(Bron: de Gelderlander)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten