13 juli, 2006

Roots

*********************
Ik heb, sinds ik aan het schrijven ben, melancholieke stemmingen.
Het ophalen van herinneringen maakt mij razend nieuwsgierig, zowel naar moeders als naar vaders kant.

Ik heb altijd wat gehad met die familie in West Friesland.
De contacten waren schaars doch goed.
In mijn jeugd heb ik veel bij mijn grootouders in Egmond gelogeerd en maakte dan uitstapjes naar Broek op Langedijk, alwaar wij oudtantes en ooms bezochten.

Het daagje op bezoek heette te gast. Bleef je logeren, dan was je te warskip.

Heel toevallig vond ik onderstaande genealogische gegevens op het internet.

De eerste Albertus (1832 - 1867) is mijn betovergrootvader. Albertus is een naam die in alle generaties terugkomt, soms wel meerdere keren evenals Klaas.
Mijn grootouders waren niet erg orgineel in het verzinnen van namen. Ze hadden 2 zonen: Albertus Klaas (mijn vader) en Jan Klaas.

Albertus (1863) en Maartje zijn mijn overgrootouders, die volgens mij in een molen woonden. Ik kan mijn beide, altijd in het zwart geklede, opoetjes (zo werden de overgrootmoeders bij ons thuis genoemd), nog vaag herinneren.

Wat ik zo bijzonder vind, is dat er geen straatnamen waren. Het was Huis / nummer.

Albertus ten Bruggencate, geb. te Almelo 1832, ovl. te Nijverdal (Wijk B #192) in 1866.
Hij trouwde met Trijntje Bosch op 1 juni 1855 in Stad Almelo.

1) Albert Thomas ten Bruggencate, geb. 27 dec 1857 te Zuid-Scharwoude, ovl. 25 jun 1858 te Zuid-Scharwoude, Adres Huis 140 25 jun 1858
2) Catharina ten Bruggencate, geb. 8 jan 1860 te Zuid-Scharwoude, ovl. 19 jul 1860 te Zuid-Scharwoude, Adres Huis 69 8 jan 1860, Adres Huis 69 19 jul 1860
3) Albertus ten Bruggencate, geb. ± 1863 te Almelo, beroep(en): schipper, woonplaats(en): Broek op Langedijk Gehuwd 10 mei 1888 te Broek op Langedijk, getuige Jan Klaasz Bak, getuige Willem Borst, getuige Pieter ten Bruggencate, getuige Arie Bak met: Maartje Bak, geb. 15 nov 1865 te Broek op Langedijk, woonplaats(en): Broek op Langedijk, dochter van Cornelis Klaasz Bak en Reinouwtje Schagen (mijn overgrootouders)
4) Pieter ten Bruggencate, geb. 17 feb 1864 te Zuid-Scharwoude, beroep(en): winkelier, woonplaats(en): Koedijk, Adres Huis 6 17 feb 1864
5) Harmanna Elisabeth ten Bruggencate, geb. 10 feb 1865 te Zuid-Scharwoude, Adres Huis 7 10 feb 1865

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Ellen, ik volg je blog al een poosje, ik ben een ten Bruggencate afstammeling, (maar geen ten Bruggencate meer). Op mijn webpage (afinab.tripod.com) staan een hoop ten Bruggencate's, en als je meer wilt weten, email maar.
Afina Broekman-Gast (mijn vader was 3/4 ten Bruggencate en 1/4 Gast)