23 februari, 2012

Religieuze gasten



Ze zijn er weer: Amish gasten.

Het verwondert niet alleen mij, maar ook anderen hier hoe ze in dit decadente oord zijn gekomen.

Een van de ouders kwam hier al jaren, maar hij schijnt ernstig ziek te zijn waardoor hij de reis niet meer kan maken.

Wij zijn in 2004 in Amish country (in Ohio) geweest.
Daar was ik danig van onder de indruk. Ik kocht prachtig quiltwerk - alles met de hand gemaakt.
Want elektriciteit hebben ze niet.

Vandaar mijn verwondering.
Zonder enig verwijt moet ik constateren dat ze in Florida zijn gekomen dankzij middelen die zij zichzelf (thuis) ontzeggen.

Goed - ze vliegen niet. Ze komen met de trein.
Maar die trein komt niet in dit gedeelte van Florida. Dus laten ze zichzelf verder rijden.
Want instappen bij een ander: dat mag wel.

Gisteren waren moeder en dochter zelfs in het zwembad: de vrouw in een lang overhemd en het kind in een gebloemd badpak met ingenaaide kurken.
Zoiets had ik nog nooit gezien.

Ze verblijven in een airconditioned hotelkamer.
Met televisie.
Met dvd.
Met koelkast.
Met een bad/douche.
Met licht.
Met telefoon.
Met internet.
Met...............alles wat ze thuis niet hebben.


Amish anno 2012.
****

Geen opmerkingen: