24 september, 2008

De snijder

***********************
Het werd hoog tijd voor de kapper. Dat stel ik altijd (te) lang uit.

Daarin lijk ik geenszins op mijn moeder, die iedere week bij mijnheer Josèf zat en eens per maand ook haar nagels liet vijlen en lakken.

We wonen nu zes jaar in Rotterdam, waar op iedere hoek van de straat een "salon" te vinden is. Desalniettemin ben ik nog nooit met een tevreden hoofd thuis gekomen.

Manlief verwoordde zijn enthousiasme als volgt: "ach, is het zulk slecht weer?" of "ben je al geweest of moet je nog" of "je houdt toch wel van mannen?" of "nou hoef je een half jaartje niet" of "coupe Ada Kok?" .
Speldeprikken waar mijn haar recht van overeind ging staan.
Het woord "kapper" bestaat niet meer.
Er is heel wat veranderd in de haarmodewereld. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan mensen als Leco, Mari en Maik. De Nederlanders zijn tegenwoordig bereid geld uit te geven aan hun uiterlijk.

Ik heb mij laten behandelen bij "ROB PEETOOM" - Hair en Make-up.
"Wilt u geholpen worden door een juniorstylist, een stylist of een topstylist", vroeg de receptioniste toen ik een afspraak ging maken. "Rob Peetoom" is big business.


Ik vloog uit de bocht en koos voor de topstylist. De prijslijst nam ik mee naar huis om langzaam aan de wennen. Gelukkig was het saldo op mijn huishoudrekening toereikend voor deze uitspatting.

Maar nu even over dat jargon.
Het is tegenwoordig Engels wat de klok slaat.
Men heeft het over looks, fashion, styling, foundation, personal metamorfose, touch en natuurlijk HAIR.

Het resultaat is zeker de zeventig euro waard geweest. En thuis geen speldeprikken, maar onafgebroken liefkozingen (pffffff).
Dennis - de topstylist en medebaas - is een uur met mijn hoofd bezig geweest. Vol bewondering heb ik naar zijn techniek gekeken.
Opvallend: de schaar is er niet aan te pas gekomen.

Ik werd gesneden en geplukt.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou, kom maar op met die foto. Nu willen we natuurlijk ook allemaal je nieuwe 'looks' zien ;)

Anoniem zei

En nu zijn wij allen natuurlijk heel benieuwd naar het resultaat.

Mijn zoon van elf is in de Peetoom-vestiging van De Bijenkorf geknipt door een junior stylist. Goed gedaan en iets goedkoper dan andere Amsterdamse kappers... excuus... hair stylists.

cableclair zei

Bofferd! Ik ben twee weken geleden naar de kapper geweest. Puntjes knippen zou hij doen. Puntjes!

Ik ging van dit:

http://www.claartjevanswaaij.com/headshot.jpg

(dat is vrij ver over de schouders)

Ineens naar dit:

http://www.claartjevanswaaij.com/korter.jpg

(nog niet eens tot de schouders).

Nu moet ik weer nieuwe castingfoto's laten maken omdat mijn haarlengte te veel veranderd is. Ka-ching!

Misschien voortaan nog maar Rob. Hij zit ook in de Bijenkorf, geloof ik.

Ellen ten Bruggencate zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ellen ten Bruggencate zei

In Rotterdam is Peetoom in een enorm pand op de Meent gevestigd. Cosmo zit in de Bijenkorf.

@Wampie, ik kan mij voorstellen dat een goede "KAPPER" in A'dam duurder is dan in R'dam, zoals alles.

Ellen ten Bruggencate zei

Ze staan er hoor, inclusief rode lippen. Speciaal voor jullie.

Anoniem zei

Ziet er goed uit, Ellen; hip met klasse!

En complimenten voor jou als make-up artist.

Ellen ten Bruggencate zei

hihihihihi:-)