11 september, 2008

DipDag

*******************
De zon schijnt (nog) volop in het Zeeuwsche. De temperatuur schat ik op zo'n 25 graden.

Ik zit binnen en ben gedeprimeerd.
Nine-eleven bonkt in mijn hoofd. Alles wat er sinds die rampzalige dag in 2001 is gebeurd passeert de revue. Het is mijn "4 mei-gevoel".

Voeg daar nog wat lichamelijk leed plus de daaruit voortvloeiende wanhopige ergernis aan toe en Ellen zit in een DIP.
Die zin ga ik nu ontleden.

Begin mei werd ik aan mijn knie geopereerd. De meniscus.
Het herstel liep boven verwachting vlot en goed.

Drie dagen geleden - ik wandelde met de hond - zei diezelfde knie ineens knoerthard "KNAK".
Ik herkende het geluid. Ik herkende het gevoel. En ik herkende de pijn, die direct optrad.

Nu heb ik een kast vol pijnstillers, dus daar nam ik er meteen één van in.
Beginnend met Brufen 400 mg., vervolgens 600 mg. en vandaag zelfs Arcoxia 120mg. Het zweet breekt me uit wanneer ik dit zo opschrijf.

Angstvallig kijk ik naar mijn knie. Is hij dikker?
Angstvallig voel ik aan mijn knie. Is hij warmer?
Ik probeer te relativeren, maar de angst zit er goed in.

Kom ik bij het tweede deel van de te ontleden zin.

Vanmorgen belde ik de poli orthopedie.
Ik deed mijn verhaal.

Assistente: "is het al die tijd goed gegaan, mevrouw?"
Ik: "als u vier maanden al die tijd noemt - ja"
Assistente: "dan moet u eerst naar uw huisarts terug. Wanneer die bepaalt dat het urgent is, moet hij een afspraak maken. Dat kan dan op vrij korte termijn.
Als u nu bij mij een afspraak maakt, wordt dat een controle-afspraak. U kunt dan 4 november terecht".
Ik: "maar ik ben toch nog patiënt van dr. V.? Ik heb exact dezelfde klachten als vorige keer. En trouwens, mijn huisarts is met vakantie".
Assistente: "dan moet u naar zijn vervanger".

Kortom, er was niet tegen aan te praten.
Dat maakt me wanhopig.

Ik weet dat dit de policy van het ziekenhuis is. De regels van de overheid en verzekeraars dienen opgevolgd te worden. Onze gezondheidszorg gaat kapot aan die regels en aan ziekenhuismanagers.

En daar raak ik nou even van in een dip.

2 opmerkingen:

Emmy van Swaaij zei

Hoi Ellen!
Heel veel succes, dit soort situaties zijn klote om maar eens een wat sterker woord te gebruiken....
Groetjes!
Emmy

Ellen ten Bruggencate zei

Dank je, dearest Emmy.