14 september, 2011

Zijn naam is klein


Als u goed kunt lezen, dan weet u wie dit is.
Geboren in "ons" Brouwershaven.

Maar weet u ook wat deze man heeft betekend voor De Nederlanden?

Heeft u goed opgelet tijdens de geschiedenisles?
Ik richt mij nu tot mijn generatie - want die is zelfs op de lagere school over Jacob Cats onderwezen.

Wij zitten op het bankje naast Cats, te genieten van het septemberzonnetje.
Ik dut bijna in.
Er komt een (nog ouder) echtpaar aan. Ze gaan voor het beeld staan. In mijn zon.

"Uhh, Cats," leest de man hardop.
Er valt een korte stilte.
Hij gaat verder: "Is dat niet die man die zo heeft huisgehouden in Indonesië."

Ik durf mij niet te verroeren. Lachen om andermans dommigheid mag niet, zo heeft mijn moeder mij geleerd. Maar naast mij hoor ik een een zachte gniffel. P. houdt de ogen krampachtig dicht.

De vrouw doet ook haar mond open. Had ze beter kunnen laten.
'De jeugd van tegenwoordig weet dat allemaal niet, Gerrit.'
****************

Geen opmerkingen: