14 maart, 2012

Actie - harde actie


Protest voor de hoofdingang van Robeco.
Daar moet ik het mijne van weten.

Het is vijf uur. Streepjespakken verlaten lachend het gebouw.
Ik moet oppassen met mijn camera. Vooral hoofddoeken worden niet graag gefotografeerd.

En passant vraag ik aan een streepjespak: "Waar protesteren ze tegen?"
Hij haalt zijn schouders op. 'Weet ik niet en volgens mij weten zij dat zelf ook niet.'

Schatten kan ik niet. Maar dit is een mini-demonstratie.
Van schoonmakers.
Ze willen wel met me praten, maar ze spreken nauwelijks Nederlands.

Uiteindelijk wordt het me duidelijk waar het om gaat.
Werkdroek.
De werkdroek is te hoog.

Dan gaat de telefoon van de leider.
"We moeten naar de Beurs," roept hij.

Gewillig lopen de ontevreden schoonmakers achter hem aan.
Naar een uitgestorven Beurs.

Daar kamperen al maanden de bezetters.
Nog meer ontevredenheid. Maar het mag.
Het mag allemaal.

En ondanks al die ontevredenheid hoop ik dat ze zich dat goed realiseren.


Geen opmerkingen: