26 maart, 2012

Crisis in de winkel



Een nieuwe afzuigkap leek mij geen overbodige luxe.
P: "Doet'ie 't niet meer?"
'Jawel, maar ik krijg 'm niet meer schoon.'

"Maar dat is geen filter."
'Jawel schat - een afwasbare filter.'

"Met zulke grote gaten? Nogal logisch dat het vet zo de motor invliegt."
Voor je het weet heb je ruzie over de filter van de afzuigkap.

We gingen naar het witgoed winkeltje van Lievense in Brouwershaven.
Bij (de al op leeftijd rakende) Lievense kon ik 's morgens een koelkastje uitzoeken - die 's middags keurig waterpas in het keukentje van onze zomerresidence werd geplaatst.
En geen cent te veel.

Het winkeltje was er nog. Lievense niet.
'Heeft u de zaak overgenomen,' vroeg ik aan een corpulente, ongeïnteresseerde jongeman.
"Nou overgenomen......"
Daar liet hij het bij.

Ik keek om mij heen en zag een grote verzameling oude radio's.
Leuk, maar geen afzuigkap te bekennen. Daarentegen wel laptops en computers.
Deze knul gaat het in het toeristische Brou niet redden.
Lievense verdiende aan parken als Landal en Den Osse en paste zijn voorraad daarop aan.

Ik moest in een boek bladeren.
"Misschien kunt u naar mijn collega in Kerkwerve gaan. Die heeft wel afzuigkappen in de winkel."

'Is die winkel op maandag open?'
De knul haalde zijn schouders op.

'Wilt u hem misschien even bellen?!'
Alles was deze man te zwaar of te veel. Ik hoorde een diepe zucht, maar hij pakte zijn mobieltje. 
En waarom ook niet. Er was niemand anders in de winkel.

".....en jij hebt ze in de winkel? Okee, dan stuur ik die mevrouw nu naar jou toe."
Hij gaf mij het adres en keek naar de voordeur.
Nieuwe "klanten."
Ook huisjesbezitters, op zoek naar een wasmachine.

Maar nog voor ik in de auto zat kwamen ze met beteuterde gezichten de winkel uit.
"Nul uit twee," zei P.


>>Bij Praxis verkopen ze ook afzuigkappen.
Maar waarom ze kapotte -en beschadigde modellen ophangen is mij een raadsel.
Dat nodigt niet uit tot kopen.<<


Dus reden we naar Kerkwerve, naar de collega witgoed verkoper.

Een grote winkel.
Een grote winkel met vijf wasmachines en zeven koffiezetapparaten.

Een grote winkel.
Een grote, lege winkel.

'Ik dacht dat u afzuigkappen kon laten zien.'
"Ja, in een boekie."

'In een boekie?' Ik raakte geïrriteerd.
'Als ik een afzuigkap uit een boekie wil bestellen, doe ik dat wel via internet. Daarvoor hoef ik niet naar een winkel te komen.'

"Ja maar er zijn zó veel afzuigkappen."
'Maar waarom heeft u wel zeven koffiezetapparaten staan?'
Daar had hij geen antwoord op.

'Zo vernietigt u uw eigen handel.'
Ik liet hem achter - met zijn boekie en een bek vol tanden.
In zijn grote lege winkel.
****

Geen opmerkingen: