13 maart, 2012

Kokker-ellen (34) Rundvlees in de crockpot


Mijn moeder was geen ster in de keuken.
Maar vlees braden en ouderwetse gerechten maken kon ze als geen ander.
Nou ja - geen ander....
Ze had het van haar moeder geleerd - een vakvrouw in de keuken.

Hachee is een van die gerechten waar ik goede herinneringen aan heb.
Ik maak het nu zo.

+/- 800 gram niet te mager rundvlees in stukken
3 flinke uien
een scheutje olijfolie
1 eetlepel bloem
3 laurierblaadjes
3 kruidnagels
3 a 4 eetlepels azijn of rode wijn
250 dl bouillon van een blokje met 1 theelepel suiker
zout en peper
****
Snijd de uien grof.
Snijd het vlees in niet te kleine stukken, wrijf het in met wat olijfolie, zout en peper en bestrooi het met de bloem.

In de Crockpot gaan:
De uien, de laurierblaadjes, de kruidnagels. Daarop het vlees(rauw).
Giet er de bouillon en de azijn/wijn over.

Zet de slowcooker op "low."
Roer na 10 uur met een houten lepel door de hachee en laat het nog 1 à 2 uur stoven.

Geef hier gekookte aardappels, rode kool of - zoals ik deed - zelfgemaakte appelmoes bij.
En maak die appelmoes dan van Rode Boskoop (zie eerdere recepten).

De opmerking van mijn echtgenoot - "niets zo lekker als een aardappel door de warme appelmoes halen" - bracht me op het idee om de volgende keer Hete Bliksem te gaan maken.


Geen opmerkingen: