10 maart, 2012

Schaamtedouche



Theodor Holman schreef een leuke column over het fenomeen schaamtedouches.
"Maar de Theodor van negen jaar stapte vroeger altijd na gymnles in zijn gymbroek de jongensdouche in........ Als ik klaar was met douchen, had ik een geweldige techniek om me met een veel te grote handdoek in de hoek aan te kleden zonder dat iemand één millimeter van mijn Geheime Deeltje zag."

Holman (1953) zat op een moderne school.
Ik (1955) niet.

Zowel op de lagere -als op de middelbare school ging het gymzweet mee de kleren in.
Er waren zelfs geen wasbakken, noch wc's. Dan moest je in je gymkleren - op blote voeten de gang op.
Mijn moeder, schoolarts, drong meermalen aan op een natte ruimte. Tevergeefs.

Het omzichtig aankleden herken ik. Alle meisjes probeerden in de kleedkamer zo snel mogelijk het plekje in de hoek te bemachtigen. De rug naar de anderen toegekeerd en je in rap tempo verkleden.

Hoe hachelijk was de situatie als je ongesteld was.
Ik dateer uit de tijd dat we één week in de maand veroordeeld waren tot grote katoenen maandverbanden in speciale "oncomfortabele" gordeltjes.
Oh gosh - hoe rampzalig als één van mijn zussen tegelijk met mij ongesteld was. Wij moesten namelijk die speciale broekjes en de pakken Modess delen.
Dus die schaamte herken ik. Alle meisjes uit mijn klas voelden zich ongemakkelijk.

Ricky was het ergste.
Ze kwam zeker niet uit een arm(oedig) gezin. Haar ouders speelden beiden in het RPhO.
Maar waarschijnlijk ging ze één keer per week, in het weekend, in bad. Ze stonk en verdoezelde dat met deo.
Doe dat nooit!
Deo op een ongewassen huid: dat geeft een (misselijk makende) penetrante lucht.
Niemand wilde naast Ricky zitten. Wat ook weer zielig was.
Aan haar zou een schaamtedouche zeer besteed zijn geweest. 

Heel toevallig was ik - voor ik het stukje van Holman las - bij Bas van der Heijden. Een supermarktje dat graag door onze Noord-Afrikaanse medelanders wordt bezocht.

Ik overweeg een schriftelijk verzoek in te dienen:
Laat de oudere Noord-Afrikaanse medelanders - alvorens zij de winkel betreden - verplicht een schaamtedouche nemen. Bij de buren, het oostelijk zwembad, bijvoorbeeld.
Een andere optie: winkelwagentjes met zuurstofmaskers.
*********

Geen opmerkingen: