20 maart, 2012

Paf


Het zal 1968 of 1969 zijn geweest dat ik mijn eerste sigaret rookte.
Daarmee liep ik de beloning van 250 gulden op mijn achttiende verjaardag mis. Mijn ouders hebben duizend gulden in de knip kunnen houden.

Er werd bij ons thuis wat afgepaft. Mijn vader vulde iedere zaterdag de voorraad aan. 
Ieder had zijn eigen merk.

Ik begon met Gladstone.
Uit na-aperij. Om met de anderen mee te doen.

Een paar jaar geleden zijn zoonlief en ik gestopt met roken.

Nu lees ik dat sigaretten weer duurder worden. 
En in een pakje zitten tegenwoordig 19 sigaretten?

Ik betaalde in 1968 fl.1,50 voor een pakje van 25.

Mag ik even verontwaardigd zijn wanneer ik "sociale gevallen," die zeggen niet rond te komen van de bijstand, Marlboro's zie roken.
Ze tonen een lege koelkast aan de camera, waarna ze - met een peuk tussen de lippen - jammeren over hun armoede.
Verbazingwekkend.

Binnenkort kost een pakje sigaretten fl.11,88
Daar kun je aardig een koelkast mee vullen.
****

Geen opmerkingen: