16 maart, 2012

Verwant of verward

***************************************************
Eerst het goede nieuws.
Nou ja - voor de PvdA dan.
Diederik Samsom is de nieuwe leider.
"Gefeliciteerd Diederik en doe je best."

Zo, en dan nu naar iets wat mij helemaal niet blij stemde: ik voel me verwant met Breivik
Het zijn de woorden van Theodor Holman - gebezigd in deel 1 van een interview met De Dagelijkse Standaard.

Eerder deze week, op het Boekenbal (waarschijnlijk onder invloed van geestvernauwende drank) noemde hij zichzelf vol trots "een fascist." Waarvan acte.

Ook hier zal Holman trots op zijn: "Geen betere manier om gescandeerde leuzen uit te lokken bij de fatsoenshooligans dan door op een blog te roepen dat de kunstwereld en de journalistiek passé zijn met hun bekrompen politieke correctheid, en dat de nieuwe avant-garde op internet zit. Bij blogs. Waar De Dingen gewoon bespreekbaar zijn. En dan achterover hangen en grijnzend meeliften op de aanstaande tsunami van elitaire verontwaardiging waarop je dat toneelstuk uitverkoopt & tot gesprek van de dag verheft." GeenStijl

Ik ben allesbehalve politiek correct. Ik woon ver van de "grachtengordel." Fatsoenlijk ben ik wel - in mijn zin des woords. Fatsoen als in een vorm van beschaving.
En ik had Theodor, die een grote steun was bij de totstandkoming van mijn boek, hoog zitten. But you lost me here, Theodor.

Op bepaalde (migratie)punten volg ik Wilders.
De multiculturele samenleving is op een regelrechte mislukking uitgelopen. Europa evenzo.
Ik zou, wanneer ik het geld had, emigreren. Noem het gerust vluchten.

Wat wil Holman met dit toneelstuk? Is dit zijn "Submission?"
Twitter trilde op zijn grondvesten. (Momenteel wordt zijn "tweetline" vervuild door spammers - die Theodor Holman voor hun vuile links plaatsen)

Zij die zich verwant voelen met Theodor vrezen voor zijn leven.
Zij die hem haten noemen hem racist.
Extreme uitingen van weerszijden. Ze maken me bang.

Zijn opgefokte extremisme. Zijn zucht naar onaardig gevonden te worden (een pose zegt dochter Marscha) link
Ze creëren een veiligheidsrisico.

Natuurlijk: de ironie!
Maar deze azijn brandt regelrecht door mijn "humorgenen" heen.
77 doden.

Het geeft meer dan eens aan dat de kloof steeds groter wordt. Er is geen plek meer voor debat.
Er is alleen nog maar plek voor ruzie en scheldpartijen, mede ingegeven door uitlatingen van Holman.
Je bent bij ons of je bent bij hen.
Excusez moi! Ik ben en blijf bij mijzelf.

Holman weigert met de media te praten, zo vertelde Yoeri Albrecht van De Balie. link
Vandaar een interview op een (rechts) blog? Voelt dat veilig?

Of is het allemaal een leugen?

Bijzonder trouwens (en ik juich dit natuurlijk zeer toe) dat de columnist, die regelmatig over de pijnlijke teloorgang van kranten en boeken schrijft, ineens zo voor blogs is.

Wordt Opheffer volgend jaar dronken op het Blogbal.
**********************************************************************************

Geen opmerkingen: