16 april, 2012

Barak 1B


Via de nieuwsbrief van de Vereniging Kinderen van Verzetsdeelnemers 1940-1945 kwam ik op deze oproep:
Vrijwilligers in actie voor Barak 1b
(Persbericht 15 maart 2012)
Een groep vrijwilligers van Nationaal Monument Kamp Vught wil een bijdrage leveren aan de realisatie van de inrichting van barak 1B, de laatste authentieke barak van voormalig concentratiekamp Vught. De vrijwilligers hebben daarvoor diverse acties op touw gezet.
Het officiële startsein wordt gegeven op woensdag 21 maart om 16.00 uur bij barak 1B aan de Lunettenlaan in Vught (naast het Geniemuseum).
Ernst Verduin, oud-gevangene van Kamp Vught zal een symbolische handeling verrichten.
Op 21 maart is het precies 61 jaar geleden dat Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen in Nederland aankwamen, waarna zij deels in Vught werden opgevangen in leegstaande gevangenenbarakken. Louise Parihala vertelt over de komst van de KNIL-militairen en hun familie naar Vught. Aanwezig daarbij zijn de oudste bewoners van de huidige Lunetten, het echtpaar Taihuttu. Belangstellenden zijn van harte welkom dit startsein bij te wonen!

Check de SITE of google Barak 1B voor alle informatie en documentatie.
****
Vraagt u zich af waar mijn affiniteit met NM KampVught en Verzetskinderen vandaan komt?

Mijn moeder was VN -en later Trouw-koerierster. Haar verloofde (eveneens actief in hetzelfde verzet) werd opgepakt, naar Kamp Vught gevoerd en aldaar gefusilleerd.
Alle gebeurtenissen staan opgetekend in mijn boek: "Weg van mijn moeder."

Vandaar dat ik acties als Barak 1B een warm hart toedraag.
Naar ik hoop - u ook.
****

Geen opmerkingen: