03 april, 2012

De strijd om de lezer



Selexyz en De Slegte zijn op het nippertje gered door Procures.
Faillisement lag op de loer.

Dat is "de schuld" van de vooruitgang.
Mensen lezen geen kranten meer. Nee ze lezen het laatste, verse nieuws op internet.
Kranten online doen het wel goed.

Mensen lezen geen boeken meer.
Dat geloof ik niet.
Maar het aanbod is zo gigantisch, dat boekenwinkels met een enorme voorraad blijven zitten. En dat kost geld.

Natuurlijk: boldotcom is een lastige concurrent. 
Natuurlijk: steeds meer mensen pakken het handige e-book 
Natuurlijk: het downloaden van leesvoer op iPads dwarsboomt de boekenverkoop.
Dat uitgevers en boekenwinkels daar zo verontwaardigd over doen en er (arrogant als ze zijn) te laat op inspelen is natuurlijk kwalijk.

Maar bestsellers blijven verkocht worden. Sterker nog - die zullen het nog beter gaan doen.
Het zijn de kleintjes, zoals ik, die straks geen plaatsje meer krijgen bij Donner.


Dat is jammer - maar ik lig er niet wakker van.
Wie niet sterk is moet slim zijn.

Ik moet iets anders verzinnen en zal me inderdaad op dit digitale medium gaan richten.
Weg van mijn moeder is er door volharding gekomen.

Ik weet zeker dat me dat met mijn tweede roman ook zal lukken.
De middelen zijn voorhanden. 
Nu de inspiratie nog.
***

Geen opmerkingen: