25 april, 2012

Herdenking met een fout tintje



 *****
  Mijn moeder had het altijd over hij/zij was fout.
Fout was een begrip dat ik associeerde met de oorlog.

Zij vond de moderne 4 mei herdenking ook fout. Ze had niets met die poespas op de Dam.
De sobere bijeenkomst op de Waalsdorpervlakte was okee.

Zelf ging ze (na het overlijden van mijn vader) ieder jaar naar de bijeenkomst in Vught: om haar verloofde en de andere 22 van Trouw, die daar vermoord werden, te herdenken.
Na mama's overlijden ben ik "vriend" van het NM Kamp Vught geworden.
Opdat ik nooit vergeet dat ik mijn vrijheid aan hen te danken heb.

Zie wat het Nationaal Comité 4 en 5 mei dit jaar in petto heeft: een vijftienjarige die een gedicht zal voordragen over een foute oudoom.

Foute Keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.
Auke (15)   
bron

Moet kunnen vindt het Comité. Tevens is de Duitse president uitgenodigd om de 5 mei-lezing uit te spreken. bron

Waarom - vraag ik me af - zoekt het Comité die pijnlijke confrontatie op?
Jaar na jaar foute keuzes.

Wordt er volgend jaar aan ons, kinderen van verzetsmedewerkers, gevraagd tesaam met kinderen van NSB'ers een krans te leggen?
*****

Geen opmerkingen: