21 januari, 2014

De droom van iedere schrijver

 
 
Wat doe je op een ochtend als deze?
Dan ga je naar the mall. Naar the bookstore.
Maar the bookstore is weg.
Ook Books-A-Million, waar P. altijd zijn morning coffee dronk, is weg.
 
Het lijkt Nederland wel.
 
Dan maar naar Barnes&Noble.
Ik zie er een beetje tegenop want iedereen gaat met dit weer shoppen.
Tot mijn grote verbazing kan ik zomaar bij de voordeur parkeren. Ongekend!
 
De verbazing verdwijnt niet wanneer ik de populaire boekenwinkel binnenga.
Het is hier veel te rustig.
 
Waar zijn al die lezers die een paar jaar geleden minimaal een kwartier bij de kassa's stonden te wachten?
Waar zijn al die lezers die stonden te drammen en duwen bij new realeases?
 
Ik zoek iets makkelijks. Voor bij het zwembad, of op het strand.
Het wordt een Grisham.
 
Maar ik wil nog even verder snuffelen en pak de roltrap naar de eerste verdieping.
Eyecatcher is "Defending Jacob"
 
Mijn zoon heet Jacob.
Ik lees de achterkant. Het doet me aan "Het diner" denken.
 
 
Wanneer ik doorloop naar de volgende tafel kan ik mijn ogen niet geloven.
 
"Jezus. Koch.................hier in Naples?"
Ja, ik praat in mezelf. Niemand kan mij toch verstaan.
 
Maar een verkoopster reageert direct wanneer ik een hand voor mijn mond sla.
 
"Are you allright? Can I help you?"
Ik weet nog steeds niets te zeggen en pak de bestseller van Herman Koch.
 
"Oh yeah. Great book. Great author."
Ik zeg nog steeds niets, in de hoop dat ze Koch's naam gaat zeggen.
En dat doet ze.
 
 
"Hurmun Kotsj is also on the critic's list. Have a look over there."
 
"You must be kidding," weet ik nu uit te brengen.
Dan trekt een andere klant aan haar jasje en loop ik door naar de uitstalling met uitverkoren boeken.
 
 
Op 6 en 8 maart wordt "The Dinner" door Elaine Newton besproken in The Philharmonic.
 
 
Met een aantal exemplaren van "The Dinner," die ik voor vrienden koop, begeef ik mij naar de "lege" kassa's.
-Vrienden die alsmaar vragen wanneer "Weg van mijn moeder" nou eens in het Engels wordt gepubliceerd.
-Vrienden aan wie ik moet uitleggen dat die droom nooit zal uitkomen.
 
Zou Herman Koch nog dromen?
 

Geen opmerkingen: