20 januari, 2014

Sweet memories

 
Er zijn van die momenten dat mooie herinneringen uit een ver verleden boven komen drijven.
Ineens stond ik voor een stelling met Libby's blikken.
 
Jan, de broer van mijn vader, werkte voor Libby's.
Als hij naar Zuid-Afrika of Swaziland moest, maakte hij een tussenstop van een paar dagen in Nederland. Ik hoopte altijd dat mijn "Amerikaanse oom" naar Rotterdam kwam.
Soms gebeurde dat - maar meestal was hij bij oma Egmond en troffen we elkaar daar.
 
(Oom) Jan was - net als mijn vader - een gul mens.
Hij verwende me. Hij knuffelde me fijn.
Ik probeerde de geur van zijn aftershave vast te houden, maar de tranen van verdriet wanneer hij weer vertrok lieten een zoute smaak achter.
 
Ik dacht dat Libby's was overgenomen door Nestlé en dat de naamvoering ook was veranderd, maar blijkbaar niet. 
 
 
Mijn vader sloeg op zaterdag altijd drank in.
 
Toen wij een paar dagen geleden deze loods van Costco binnenliepen moest ik onmiddellijk aan paps denken.
"Zo!," zou hij gezegd hebben bij het zien van deze 1,75 liter flessen.
En hij zou zijn slag geslagen hebben.

 
Cheers Jan!
Cheers pap!
****

Geen opmerkingen: