30 april, 2014

KLM en Delta, een samenwerking die niet werkt (1)


Wij vliegen nu al heel wat jaren business class.
Niet omdat we ons dat ruimschoots kunnen permitteren.
Sinds manlief leukemie heeft en ooit met een trombosebeen het vliegtuig verliet, plunderen wij onze spaarrekening om toch ons jaarlijke uitje naar de VS te kunnen maken.

Er wordt mij vaak gevraagd of het het geld wel waard is.
Dat is persoonlijk.
Na een aantal "niet zo vlekkeloos verlopen" reizen (2012 was het ramzaligst) verzuchten wij "blij dat we business vliegen."


Het gaat ons niet zozeer om het eten en de gratis drank.
De voorrang (bagage, inchecken en boarding) is comfortabel. Evenals het wachten in de lounges.

Maar bovenal gaat het om het languit kunnen liggen en de ruimte.
We komen duidelijk fris en uitgerust aan.


Wij vliegen altijd met Delta Airlines vanaf Zaventem.

1. de tickets zijn goedkoper (kan oplopen tot €900,- per ticket)
2. Zaventem is een klein vliegveld, overzichtelijk en dus veel rustiger met een prettige atmosfeer.
3. onze vlucht naar Atlanta zit nooit vol
4. Delta had in 2013 al flatbeds op dit traject. Schiphol was nog lang zo ver niet

Afgelopen jaar belde ik de KLM.
Ik had genoeg miles gespaard voor een gratis vlucht. Een gratis business class vlucht, welteverstaan.

Ja, die kon ik gebruiken - maar alleen op KLM-vluchten.
Wat is dat voor onzin.
Hoe zit dat met de samenwerking. Partners, toch??

Ik kon praten wat ik wilde, het was onmogelijk.
Delta, Northwest, Air France en KLM, ze gebruiken elkaars flight attendants - dragen elkaars vluchtnummers, maar ik mag mijn airmiles niet gebruiken voor een vlucht van Brussel naar Atlanta met Delta.

"U kunt wel van Brussel naar Amsterdam vliegen en dan overstappen."

'Kunt u mij flat beds garanderen?'

"Daar zijn we mee bezig."

En dus boekte ik weer bij Delta en staat mijn miles-teller inmiddels op 156000.

Over twee maanden ga ik het weer proberen.
*****

5 opmerkingen:

Unknown zei

FB mijlen zijn gewoon te besteden voor vluchten met Skyteam partner airlines. De Classic Award (de duurste vorm) staat dat toe, van Europa naar de VS voor 125.000 mijlen pp.

Ellen zei

Zoals beschreven in deze blog is precies zoals het is gegaan.

Unknown zei

Dat kan wel zijn... maar het is niet altijd verstandig simpelweg af te gaan op wat een (kennisloze) medewerker in een callcenter zegt. Het staat duidelijk op de FB pagina beschreven wat er mogelijk is.

Voor het zinvol benutten van mijlen in elk Frequent Flyer Programma is het zinvol:
- te weten wat de regels zijn
- de beschikbaarheid van gewenste (award)vluchten goed in de gaten te houden en vroeg te boeken
- flexibel te zijn met data en routes

Voor een vlucht van BRU naar Florida via ATL is het voldoende om zodra de partner awards beschikbaar komen (10 maanden vooruit) te zoeken op de FB website. Dan komen de vluchten van DL vanzelf in beeld.

Het beste is eerst te zoeken op de internationale vlucht (BRU-ATL) en dan op de dagen dat de vluchten beschikbaar zijn de binnenlandse vluchten erbij te zoeken. Nu is bijvoorbeeld de beschikbaarheid geladen t/m eind Feb 2015. En bijna elke dag is DL beschikbaar in Business.

Ellen zei

Werkt u bij KLM?
Uw eerste zin vind ik nogal aanmatigend. Als u op de hoogte bent van kennisloze callcenter medewerkers, dan zou ik daar als de donder wat aan gaan doen.

Ik kan mijn tijd wel beter besteden dan een uur aan de telefoon zitten met iemand die voortdurend zegt:
"Dat kan niet."

Unknown zei

Simpelweg boeken via de website, en het is in 5 minuten geregeld :-).

Waarom bellen als dat niet het gewenste resultaat oplevert.