04 april, 2014

Sympathieke kaarten

 
De moeder (82) van mijn beste vriendin J. is overleden.
Ze was al een paar jaar ziek, maar nog steeds mobiel - tot twee maanden geleden.
 
Toen tien jaar geleden een gemeenschappelijke vriend overleed stelde ik voor met de hele straat bloemen te sturen.
Nope.
Ik moest maar een kaart sturen en een donatie doen.
 
Het is hier de gewoonte dat je kaarten verstuurd.
Kaarten met teksten, gedichten, psalmen, gebeden, gezangen.......you name it.
Kaarten business is goede business. Momenteel zijn de Hallmark vakken gevuld met paaskaarten.
 
Kaarten worden niet alleen verstuurd.
Ze worden ook gegeven.
Morgen gaan we met J. uit eten en dan krijgt ze haar kaart en de kaart voor haar vader.
 
In Nederland zou ik er niet aan denken zo'n "sentimentele" kaart te sturen.
Ik breek mijn hersens op een condoleance brief en liggen er tien proppen papier op de grond alvorens de goede tekst op papier staat. Met inkt op wit papier.
 
Maar ik ben nu in de VS en pas mij aan.
J. vind kaarten prachtig.
Bij Kmart vond ik kaarten met niet al te kitscherige teksten.
 
Eigenlijk vind ik ze best wel mooi.
 
Toch kon ik het niet laten de blanco kant helemaal vol te schrijven.
En J. krijgt bloemen.
Die heeft ze verdiend.
*****

Geen opmerkingen: