20 april, 2014

Pensioen

 
Toen we twee weken geleden terugkwamen vertelde schoondochter dat ze al Limburgse asperges hadden gegeten.
"Heerlijk en goed geprijsd," zei ze.
 
Dus belde ik mevrouw H., die ons al jaren van haar eigen asperges voorziet, om voor de paasdagen een bestelling door te geven.
 
"Ik ben gestopt, mevrouw ten Bruggencate."
 
'O.'
Meer kon ik niet uitbrengen.
 
"Ja mevrouw, ik ben 65. Andere mensen gaan dan met pensioen. En ik dus ook."
 
'O.'
 
Mevrouw H. vertelde dat haar huis verkocht was en dat ze ging bouwen.
De mededeling was overgoten door een dikke emotie-saus.
 
We praatten nog wat over haar toekomst en die van haar zonen, die beiden hun eigen boerderij hebben. Met dank aan de gemeente Schouwen (een grapje die alleen insiders begrijpen).
 
"Maar u kunt zaterdag nog wel asperges komen halen, hoor. Ze zijn er wel.
Ik ben alleen niet meer dagelijks open en verkoop ook geen groenten uit eigen tuin."
 
Gisteren ging P. de bestelling ophalen.
Het was best druk.
Mijn bestelling lag niet klaar. Vreemd en dom, want vaste klanten bestellen altijd.
De asperges werden gewoon uit de bak geheveld.
 
Passanten liepen binnen en werden ook voorzien.
Toen kregen ze toch wel door dat er nog een hele lijst bestellingen afgewerkt moest worden.
Paniek sloeg enigszins toe, volgens P.
 
Kleine miscalculatie.
Maar even zo vrolijk werden er foldertjes uitgedeeld en vroeg zoon H. aan iedereen vooral vrijdag weer te komen.
Hij had er duidelijk nog wel zin in.
 
Tja, als de kassa rinkelt...
*****
Omdat ik mijzelf geestelijk eerder 18 dan 59 voel denk ik ook dat al mijn "leeftijdgenoten" het eeuwige leven hebben.
 
Pensioen is een woord dat bij oude mensen hoort. Niet bij mij.
 
Nu begrijp ik ook waarom talrijke jaren '60 huizen (vaak met landbouwgrond of mini-camping) te koop staan.
Het zijn, zoals ik een vriendin sms'te, de eerste babyboomers die vanwege de leeftijd (gaan) stoppen.

 
Ik ging gisteren aardbeien kopen in Looperskapelle.
Ja hoor.............er stond een bord te koop in de tuin
 
Ik kan mij voorstellen dat de impact groot is. Groter dan voor iemand die in loondienst is.
Er zit een leven in zo'n bedrijf.
*****

Geen opmerkingen: