06 december, 2006

Prachtstuk


Gisteravond zagen wij “de Stille Kracht” van Louis Couperus in een bewerking van Ger Tijs, die ook de regie voert. Een klassieker in toneelvorm moet je niet vergelijken met de televisieserie uit de jaren ’70. Gelukkig kon ik die versie met Pleunie Touw naast mij neerleggen, omdat toneel en televisiedrama (in meerdere delen) twee totaal verschillende disciplines zijn.
Tevens was het te danken aan de geweldige cast met in hoofdrollen Tom Jansen en Johanna ter Steege. Zij waren subliem. Johanna ter Steege zette m.i. een veel betere Léonie Oudijck neer dan Pleunie Touw.
Ik doe de andere spelers misschien tekort, maar klik de link maar aan voor alle informatie, incl. speeldata.
http://www.hummelinckstuurman.nl/article.php?sectie_id=2
Iedereen was goed, het spel was prachtig en boeiend.

Wellicht was het voor de pauze wat gejaagd en versprongen de scènes te snel en te vaak. Die kritiek hoorde ik tijdens het kopje koffie in de pauze veelvuldig. Het was waar, maar stoorde mij geenszins. Was de regisseur bang dat het anders slaapverwekkend zou worden?
Na de pauze kon je een speld horen vallen in de, dit keer wel goedgevulde, grote zaal van de Rotterdamse schouwburg.
Het gezelschap gaat tot maart nog kris kras door het land.

Een absolute aanrader deze prachtige, adembenemende Stille Kracht.

Geen opmerkingen: