13 mei, 2008

Praktijktoestanden

De knie lijkt goed te genezen. Morgen moet ik terug naar de orthopeed, die de pleisters zal verwijderen en verdere orders zal geven.
Wel heb ik - door het recht houden van mijn been - last van mijn onderrug gekregen. Twee nachten achter elkaar hooguit drie uur slaap breekt je op.

Daarom belde ik vandaag mijn 36-jarige fysiotherapeut E. op, die ik al een tijdje niet gesproken had.
Hij heeft een eenmanspraktijk, zit altijd vol en is een kei in zijn vak. Ik ben in de loop der jaren bij veel fysiotherapeuten geweest, maar E. heb ik wel als de meest serieuze en concensieuze ervaren. Hij is van de persoonlijke aanpak, heeft geen commerciële intentie en in zijn praktijkruimte staan geen trendy sportschoolattributen. De bescheidenheid van E. geeft vertrouwen.

Maar hij stamelde aan de telefoon. 'Ellen, ik ben genoodzaakt te stoppen als behandelend fysiotherapeut. De overheid en zorgverzekeraars maken het mij onmogelijk als solist te werken. Ze willen dat ik opga in een groepspraktijk, maar dat weiger ik. Dus werken ze me aan alle kanten tegen. Zo kan het niet verder'.

Ik kon een vloek niet onderdrukken.

De kleine zelfstandige wordt het leven (=werken) onmogelijk gemaakt. In alle sectoren.
Kwaliteit moet het afleggen tegen kwantiteit. Alles moet mega!!

Groepspraktijken, waarin het draait om zoveel mogelijk patiënten 'afwerken'.
'Gaat u maar aan de gewichten hangen, daar worden uw spieren sterk van. Dan kom ik over een kwartiertje weer kijken'. Ondertussen wordt er nog een andere patiënt behandeld.

Mammoetziekenhuizen, waar - vooral ouderen - de weg kwijt raken. In Rotterdam Zuid gaan de Clara en het Zuiderziekenhuis samen.

Mammoetscholen. Zie wat er gebeurt: ouders moeten loten om hun kind op de gewenste kleinere school te krijgen. Voorbeeld: de Barlaeushysterie in Amsterdam.
Gymnasia zijn in. Ook in Rotterdam kunnen toekomstige middelbare scholieren niet meer zelf kiezen. Voor het Erasmiaans geldt ook een toelatingsprocedure.

Terug naar E. Op zijn weg kwam gelukkig een aanbod van de opleiding tot fysiotherapie. Hij gaat voor de klas staan, moet daarvoor verhuizen en heeft praktijk noch goodwill te verkopen.

'Overheid en zorgverzekeraars: u bent ziek'.

3 opmerkingen:

Emmy van Swaaij zei

Het is vreselijk hoe de zorgverzekeraars steeds meer te zeggen krijgen over hoe behandelingen er uit moeten zien. Ik zie het dagelijks in mijn werk als dramatherapeut met doven in de GGZ....pillen willen zorgverzekeraars de mensen door de strot duwen, en kortdurende eenheidsworst therapieeen, voor elk individu hetzelfde pakket. Het is werkelijk van de zotten.

Groetjes,
Emmy

Ellen ten Bruggencate zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ellen ten Bruggencate zei

Ja, het is ergerlijk. Veel papierwerk - veel regels. De medicatie waar ik zo misselijk van werd (en andere patiënten ook, zo hoorde ik vandaag), had vervangen kunnen worden door een combinatiepreparaat dat ik toevallig wel in mijn medicijnkastje heb staan. Ik vertelde aan de orthopeed dat ik dat gebruikt had. Hij knikte instemmend. 'heel goed Ellen, maar wij mogen het niet voorschrijven. TE DUUR!!'