06 december, 2011

JU



Nu gaat ook de PVV betuttelen. Iets waar ze het CDA altijd op afgerekend hebben.
Fatsoensrakkers.

Ik vind dit een beslissing voor de school. Niet voor de politiek.

                           Ebbe Rost van Tonningen was de eerste leraar die zich in 1971 voorstelde als "Ebbe" en er meteen aan toevoegde dat we jij mochten zeggen.
Wij, pubers op een conservatieve school in het hippie-tijdperk, vonden dat prachtig. Al was het alleen maar om de rest van het lerarencorps en de strenge rector op de kast te jagen.

In het begin versprak ik me nog wel eens. Maar anderen waren standvastiger en dus ging ik vanzelf mee. Achteraf gezien denk ik dat RvT heel andere bedoelingen had met zijn populaire aanpak.

Hilarisch natuurlijk dat mijn moeder hem op de - door haar verafschuwde - ouderavond (ze heeft maar één keer een gesprek met hem aangevraagd, wat uiteraard om voorspelbare reden "onprettig" verliep).

RvT heeft het één jaar volgehouden. Dat had trouwens niets met het tutoyeren te maken.

Als leerling heb ik er nooit een voordeel in gezien. Hij was en bleef de leraar waar ik een voldoende bij moest halen.

Mijn zoon is golfleraar.
90% van zijn jeugdige leerlingen zegt U! U - terwijl zoonlief zich voorstelt met zijn voornaam.
Hij wordt door sommige Tigertjes zelfs volhardend meester genoemd. Ze vinden dat de gewoonste zaak van de wereld.

Nu hoor ik u denken: Ja golf - een sport voor de rijken. Voor de goed opgevoede kinderen.
U denkt verkeerd. Meer zeg ik niet.

Dus ik denk, nee ik weet het wel zeker: de PVV zit verkeerd.

Stel je eens voor:
2020 - 3VWO
Leraar maatschappijleer (bestaat die nog?) stelt de volgende vraag: "Welke historische woorden sprak de grondlegger van de fatsoensschool in 2011?"

Jantje steekt zijn vinger op.

"Zeg het maar Jantje."

Jantje gaat naast zijn stoel - in de houding - staan en antwoordt: 'Doe's normaal man.''
***********

Geen opmerkingen: