01 december, 2011

Thee-moeder

******************************
"Marja van Bijsterveldt (CDA) wil meer aandacht van ouders voor hun schoolgaande kinderen. Ik citeer een dialoog uit 1968 tussen de vijftienjarige Theodor Holman en zijn moeder.

'En, hoe was school?'

'Dit is vies wat op het brood zit, mam. Bah!'

'Vertel nou hoe het op school was.'

'Gewoon.'

'Hoe, gewoon. Had je leuke lessen vandaag?'

'Je bent in mijn kamer geweest. Je mag niet in mijn kamer komen.'

'Nee, ik ben niet in je kamer geweest, schat. Echt niet. Je had toch een repetitie vandaag, hoe ging die?'

'Je bent wel in mijn kamer geweest!'

'Nee, echt niet, schat. Ik zou niet durven. En je Nederlands, hoe ging dat?'

'Ik vind dit echt vies op het brood. Getver! Wat is dit?'

'Hausmacher, een soort heel dure leverworst, schat. Ik was vroeger dol op Nederlands. Haalde altijd achten en negens.'

'Getver! Getver! Ik eet die smerige rotzooi echt niet op. Is er nog pindakaas?'" 
lees verder

Holman en ik zijn van dezelfde leeftijd.

Mijn moeder werkte fulltime als arts en had daarnaast nog allerlei bestuursfuncties.
Van buitenschoolse opvang en oppas-oma's had nog niemand gehoord.

Wij moesten ons zelf binnenlaten via het touwtje uit de deur.
Wij moesten zelf voor de lunch zorgen, nadat we de ontbijttafel hadden afgeruimd en de afwas hadden gedaan.
Wij moesten zelf thee zetten, nadat we de lunchtafel hadden afgeruimd en de afwas hadden gedaan. Achttien jaar lang.

Ik heb een moeder als die van Theodor enorm gemist.
*******************************************************************

Geen opmerkingen: