30 juli, 2012

"Hoofdrekenen leren ze niet meer, mevrouw"

*****************************************************************************************************
Als er iemand een hoofd als een vacuum getrokken pak koffie heeft, ben ik 't wel.

Ik neem verkeerde huissleutels mee, stap op de verkeerde tram en reageer niet wanneer mijn treknummertje wordt omgeroepen. Gelukkig dupeer ik daar alleen mijzelf mee.

Ik moet €6,- afrekenen bij de Hema.

Nadat ik een briefje van twintig heb neergelegd vraag ik of ze er €1,- bij wil hebben.
Om het haar makkelijk te maken, denk ik.

"Ja graag," zegt het meisje.
Op het kassa-scherm verschijnt het bedrag dat ik terug moet krijgen: €14,-
In plaats van €21,- heeft ze €20,- ingetoetst.

Ze staat vreselijk moeilijk te doen.
Dan krijg ik een briefje van vijf terug.

'En een tientje,' zeg ik.
Ze kijkt me verbaasd aan.
"Hoe bedoelt u?"
'Ik gaf je €21. 21 min 6 is 15.'

Ze pakt het vijfje terug.
Het baart me zorgen dat mijn twintigje al in de kassa zit.
Achter mij hoor ik gezucht.
Ik draai me om en verontschuldig mij voor het oponthoud.

De mevrouw achter mij gaat zich er nu mee bemoeien: "Het staat toch op dat scherm. €14,- plus die ene euro die die mevrouw aan je heb gegeven. Godsallemachtig meid - je hebt niet leren hoofdrekenen maar ook niet leren lezen. Geef die mevrouw haar €15,-."

Weer die aarzeling bij het meisje achter de kassa.
En weer pakt ze €5,-
'Ja, en nu nog een tientje,' zeg ik.
Maar dat komt niet.

Ze roept in paniek de manager.
Die geeft mij meteen mijn €15,-.
Maar wat me hoogst irriteert is dat ze "sorry" niet over haar lippen krijgt.
"Het is haar eerste dag en ze is nerveus. Daar moet u begrip voor hebben Ze moet het nog leren."
Mijn idee is dat de leerling verkoopster het nooit van haar bazin zal leren.
*****************
Drie uur later bij Albert Heijn.

Ik moet €7,35 afrekenen.
"Heeft u er misschien 35 cent bij," vraagt de kassière wanneer ik een tientje neerleg.

'Ja hoor. €2,35 zelfs. Is dat makkelijk? Kun je mij een vijfje teruggeven,' zeg ik met de Hemabeet in mijn achterhoofd.

"Alstublieft - graag."
Ze geeft me €3,- terug.

En weer is mijn tientje al in de kassa verdwenen.
'Ho ho - ik heb je €12,35 gegeven en krijg €5,- terug.'

Gelukkig ziet ze haar fout meteen in en biedt daar keurig haar excuses voor aan.

Anderen een dienst bewijzen - ik moet het niet doen.
*****************************************************************

Geen opmerkingen: