30 november, 2012

Dat Katseveer een ster heeft geeft niks


 
Goh, wat is het lang geleden dat wij "echt" uit eten zijn geweest.
Misschien wel goed - want daarom waardeerden we het dineren bij Katseveer (Wilhelminadorp, vlakbij Goes) des te meer.
 
P. heeft het lang tegengehouden.
Hij was bang voor ruimtes met veel mensen, dacht dat hij er niet van zou kunnen genieten en dronk (nog) geen druppel. Chemo maakt meer kapot dan goed voor je is.
 
Maar nu we in zo'n zenuwslopende "wachttijd" zitten hakte ik de knoop door en reserveerde bij Katseveer een tafel.
 
Met groot plezier verkleedde ik me en tutte ik me weer eens op.
Dat voelde goed.
 
 
Het voordeel van een kwaliteitsrestaurant is dat er met privacy rekening gehouden wordt. Tussen de tafels is zeeën aan ruimte.
Het vernieuwde restaurant, onlangs aangesloten bij de "Alliance," ademt een heerlijke, relaxte sfeer uit. De aankleding is strak, modern - maar toch warm. De stoelen zitten ruim en comfortabel.
 
De bediening was uitstekend. Geheel volgens de regels en toch allervriendelijkst.
 
Over smaken valt niet te twisten.
Voorgerecht:
Gegrilde tongscharfilet, knolselderij, groene appel, zuurkool en saus met rookworst.
Ik had moeite met de combinatie van zuurkool en tongschar (voorgerecht).
P. vond het heerlijk.
 
Hoofdgerecht:
Gebraden wilde eend, structuren van mais, abrikoos, en saus met laurier.
Als ik te veel structuren op mijn bord krijg - in de vorm van uitstrijkjes en druppels - raak ik de draad kwijt. Maar nogmaals, dat is een kwestie van smaak.
Over de bereiding niets dan lof.
De hertenrug (i.p.v. de eend) was zó ontzettend heerlijk.
 
Katseveer heeft een prachtige, doch niet overdadige, wijnkaart.
Na het aperitief, een campari/jus, dronk ik een fruitige Nieuw-Zeelandse Sauvignon blanc (wijn van het huis) bij de tongschar.
 
P. sloot zich bij de rode bourgogne aan.
 
 
De indrukwekkende kaaswagen konden wij niet aan ons voorbij laten gaan.
 
 
Nagerecht:
“Strandje Katseveer”
Creatie van Manjari chocolade, passievrucht en lychee.
 
Wat mij betreft verdient de patissier de meeste pluimen. "Strandje Katseveer" is wellicht het origineelste en lekkerste dessert dat ik ooit gegeten heb.
 
 
En toen kwam nog eens de koffie, vergezeld door zoete zaligheden.
 
Oh ja: handschoentjes!
Handschoentjes om de couverts te verwisselen. Handschoentjes om de kaas te snijden.
Handschoentjes om ervoor te zorgen dat bediening en gasten geen lichamelijk contact hebben.
 
U vindt dat misschien overdreven?
Vond ik ook altijd.
 
Maar nu weet ik wel beter.
*************

Geen opmerkingen: