25 november, 2012

Makkelijker kunnen wij het niet maken, wel ingewikkelder


 
Woensdag 21 november, nadat ik P. heb achtergelaten in het behandelcentrum van de DdH, denk ik de tijd mooi te kunnen benutten door even naar het stadhuis te gaan om een paspoort aan te vragen.
 
Met mijn oude paspoort en nieuwe pasfoto's betreed ik de enorme hal van Burgerzaken.
Die hal lijkt verdomd veel op een grenspost voor aankomende nieuwe immigranten. Een soort Ellis Island aan de Maas. Het enige wat ontbreekt zijn koffers.
 
Maar er is het een en ander veranderd.
"U moet op internet een afspraak voor een afspraak maken," wordt mij bij de informatiedesk door "een zwaar accent" verteld.
En dus druip ik, vreemdeling in mijn eigen stad, af.
 
's Avonds probeer ik online een afspraak te maken.
 
 
Donderdagochtend probeer ik dat nog eens.
Tevergeefs.
 
Dan maar bellen met de gemeente.
Wanneer ik vertel dat de webste het niet doet hoor ik alleen "Oh."
 
Enfin.
Ik mag 27 november met mijn oude paspoort en nieuwe pasfoto's in de herhaling.
 
Dan neem ik plaats tussen de immigranten.
******

Geen opmerkingen: