03 juni, 2013

Herrie in het restaurant


 
Watertandend kijk ik naar de foto's die ik de laatste avond in ons favoriete restaurant la Martriciana in Rome maakte.
 
De weegschaal slaat tot mijn grote ongenoegen en verbazing (we hebben tientallen kilometers gelopen en niet gesnoept) de verkeerde kant uit.
Ik moet weer lijnen.
 
Maar nog even terug naar die laatste, heerlijke en gekke avond - daar in dat historische restaurant.
 
 
Ik zat te genieten van mijn prosecco en de ober trok net een fles Montepulciano d'Abruzzo open toen de vijfpersoons tafel naast ons bezet werd door vijf "deftige" personen.
De twee mannen, met Lionsspeldjes (ik dacht meteen aan mijn allerliefste, niet deftige pap), waren de spitting image van Statler en Waldorf.
Ze hadden drie "pareldames" bij zich.
Er werd een halve liter wijn besteld en een karaf water. Zunigerds dus.
Maar wel heel deftig. Althans, zo gedroegen ze zich.
 
Verder was er een groot reisgezelschap, verdeeld over vijf tafels.
In de hoge, marmeren ruimte galmt het al gauw. Maar absoluut niet storend.
De mensen genoten en hadden plezier.
Maar vooral: ze namen grif in. En daar waren obers en eigenaar blij mee.
 
Zo blij, dat een van de gasten iets bijzonders mocht proeven.
Blijkbaar een gewaagde actie. Want toen hij het had doorgeslikt ontsteeg er een applaus en gejuich.
Het was leuk.
 
Maar Statler en Waldorf vonden het allesbehalve leuk.
Eerst keken ze gestoord om en toen stonden ze demonstratief op, driftig gesticulerend.
De eigenaar moest opdraven.
 
De reiseleiter (de vrouw met het zwarte haar) had het door en snelde naar de tafel.
Ahhh, gossie - de blijde tafel was zich van geen kwaad bewust.
De eigenaar verontschuldigde zich.
Belangrijke gasten, die geen cent uitgeven. Altijd lastig.
 
 
 
Ik ben even naar de tafel toegegaan, nieuwsgierg als ik ben.
 
Het waren Aussies, die hun laatste avond in Rome gastronomisch afsloten.
Ook de eigenaar stelde ik gerust.
 
Als dank kreeg ik de prosecco cadeau en stond er een digestive naast de koffie.
 
Zeikerds als Statler en Waldorf hebben (nog steeds) niet door dat Rome kan overleven dankzij de toeristen.
****
 

Geen opmerkingen: