26 juni, 2013

Preventieassistente

 
Preventieassistente, kent u die uitdrukking?
Preventieassistente.
 
Ik niet dus.
Mijn vorige tandartsen (ik ben nu 58 jaar en heb geen controle gemist) pulkten zelf tandsteen weg.
Ik had teruggetrokken tandvlees (al zag ik dat zelf niet) waar ik geen last van had.
 
Maar twee weken geleden zei onze nieuwe tandarts dat ik naar de preventieassistente
 moest.
 
Bij P. is het een graadje erger.
Hij moet aanstaande vrijdag naar de mondhygiëniste en is daar eigenlijk heel verbolgen over.
 
Mijn behandeling was pijnlijk en bloederig.
(Pijnlijk, niet als zenuwpijn - maar als vleeswond pijn. Bloederig als in een Tarantino film.)
Ze was wel 45 minuten bezig om het tandsteen en plak onder het tandvlees vandaan te peuteren.
 
Ik heb het even voor u opgezocht.
 
>>Een preventieassistente is een ervaren tandartsassistente met een aanvullende opleiding. Na een succesvolle afronding van deze opleiding is zij bevoegd om zelfstandig een aantal cliëntgebonden handelingen uit te voeren.
 
Haar taken zijn met name gericht op het voorkomen van tandvleesproblemen en gaatjes (cariës). Daarnaast voert zij enkele genezende handelingen uit bij patiënten met oppervlakkige tandvleesproblemen.
 
Het takenpakket van een preventieassistente:
 
Geeft voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag (zoals duimen, knarsen) op het gebit.
Geeft voorlichting en instructies over gebitsverzorging, zoals poetsinstructies en het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen.
Brengt de conditie van het tandvlees in kaart en doet bacterieel onderzoek.
Verwijdert tandsteen, plak en aanslag boven het tandvlees.
Maakt in opdracht van de tandarts röntgenfoto’s.
Brengt gebitsbeschermende middelen aan, zoals fluoride en EC40.
Dicht groefjes en pitjes in de kiezen af met een kunststoflak (sealen).
Bron<<<
 
Niet al het bovenstaande is bij mij gedaan.
 
Stomverbaasd vroeg ze waarom ik nog nooit een gebitsverzorgende behandeling had ondergaan.
Uitgaande van mijn laatste tandarts, vriend B. te Middelburg:
"Degelijke tandarts," antwoordde ik. "Goede tandarts, maar wars van commercie."
 
Toen kwam het schoonmaakadvies.
Hoewel?
De preventieassistente moest toegeven dat ik mijn tanden goed schoon hield.
 
Dan maar wat producten in de maag splitsen.
Een fles Corsodyl mondspoeling kon ik overal krijgen.
 
Maar de ragertjes van een speciaal merk en een speciaal type was een moeilijke opdracht.
Geen van de DA's op Schouwen had wat ik moest hebben.
Ik schrok ook van de prijs: €4,96.
 
Dus dan maar even "pleinshoppen" en.....................
spoelt u maar.


Geen opmerkingen: