12 juni, 2013

Stunten doe je maar met je eigen examen

 
 
Het leek eerst op een stoere "kolderdag actie."
Eindexamens jatten.
 
Maar nu komt steeds meer vuiligheid aan het licht.
Wat een onverkwikkelijke zaak.
 
Een van de leerlingen die examens heeft gestolen van de Rotterdamse scholengemeenschap Ibn Ghaldoun is de zoon van een docent natuurkunde op de school, die ruim zeven jaar directeur (wij noemden dat vroeger rector) van de school was.
Hij kwam in 2007 als directeur in opspraak toen bleek dat de school overheidssubsidie misbruikte voor reisjes naar Mekka.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
 
Die school is rot.
De reservesleutel van de kluis is al sinds 2011 spoorloos.
******
Even terug naar mijn eigen eindexamen.
Ik had 's avonds een stijve nek van het krampachtig over mijn opgaven gebogen zitten. Bang dat ik op spieken, wat ik mijn hele schooltijd had gedaan, betrapt zou worden.
 
Het ergste wat ik op het Rotterdamsch Lyceum heb meegemaakt was een heel foute actie van een stel heel aardige jongens.
 
Ze hadden geprutst aan de brommer van een lerares. Gevaarlijk geprutst.
Zulke leuke jongens. Uit zulke goede nesten.
Hoe was dat toch mogelijk........
 
Enfin, ze werden van school gestuurd en de rector, wiens zoon een van de prutsers was, nam tot een ieders verdriet ook ontslag.
******
Juni 2013
 
Arme, onschuldige eindexamenkandidaten die nu opnieuw aan de bak moeten.
Sommigen moeten zelfs vier examens overdoen.
 
Zie de stof die je in Lloret de Mar hebt laten varen maar weer eens terug te halen.
Zie maar weer eens in dat vacuüm te kruipen.
Zie de angst maar eens te overwinnen.
 
Had je net uitgerekend dat je geslaagd was.....
******

1 opmerking:

J. van Venrooij zei

Aanvulling:

Het gevolg van het gepruts aan de bromfiets was dat de rem het niet meer deed. De docente reed net weg van school en wilde remmen voor de bocht naar de Kapelstraat. De rem werkte niet en ze reed met haar brommer rechtdoor het zand in waar de Pieter de Hoochstraat toevallig net opgebroken was.

De toenmalige rector was toen al met ziekteverlof. Het incident zal zijn gezondheid geen goed gedaan hebben, het was echter niet de reden van zijn ontslag.



J. van Venrooij