07 juni, 2013

Kokker-ellen (42) Aspergesalalde


Eindelijk!
Ze zijn er: Hollandse nieuwe.

Ik kon kiezen tussen Frieslander en Doré.
Ik koos voor de minder kruimige Doré.

Het is een kwestie van smaak, maar kruimige aardappels eet ik liever 's winters.

Het flinterdunne schilletje valt er in het water vanzelf af.

Een heerlijke aardappel voor bij de asperges.
Maar ook om te bakken en ideaal voor aardappelsalade.


De groene asperges zagen er zó prachtig uit.
En je hoeft ze niet te schillen. Het onderste stukje eraf snijden is voldoende.

In het bereiden ben ik echter niet zo goed.
 In de grillpan brandden ze aan en wokken is niet zo mijn ding.

Maar een salade zag ik wel zitten.
Dus liet ik mijn fantasie de vrije loop, zoals ik vaak doe bij gerechten met mooie, verse producten.

Breng water aan de kook en doe daar de in stukjes gesneden asperges in.
Zet de kookplaat uit en laat het pannetje er circa 5 minuten op staan.
Schep de knapperige asperges uit de pan en laat ze afkoelen.
Ook het vocht moet afkoelen.
Zet asperges in vocht in de koelkast.

Maak een dressing van crème fraiche, azijn, olie, mosterd, uitgeperste knof, zout en peper.
Lenteuitjes (+ een restant rode paprika) erbij.

Variaties: prak er een hardgekookt ei door.
Maar je kunt er ook stukjes uitgebakken spek of snippers ham door doen.

Voeg de asperges toe en je hebt een heerlijke, gezonde salade.

Van het vocht en wat achtergehouden asperges kun je nog een lekker soepje maken.
***

Geen opmerkingen: