15 juli, 2007

Film


Mijn vertelsels hebben de laatste - en komende tijd een beetje (heel erg) te lijden onder mijn vrijwilligerswerk voor de NFTVM, dat staat voor de vereniging van nieuwe film - en televisiemakers. Zie: http://nftvm.nl/
Op het komende filmfestival in Utrecht zullen er, in tegenstelling tot voorgaande jaren, maar liefst vijf NFVTM-awards uitgereikt worden .

De hulp van vrijwiligers - met of zonder filmervaring - werd ingeroepen.
Er moet nog een hoop werk verricht worden, wat je min of meer last minute kunt noemen. Mijn taak is een database aan te leggen van een paar duizend e-mailadressen. De filmwereld moet aangeschreven worden. Daar moeten vervolgens inzendingen (genomineerden) uit voortkomen. Inmiddels heb ik kramp vanaf mijn rechter oksel tot in mijn rechter duim. De e-mailadressen zijn makkelijk te vinden, doch laten zich niet eenvoudig kopiëren. Je moet ze aanklikken, de link openen en dan pas kan je knippen en plakken. Komt nog bij dat Word/Office bij mij niet goed geïnstalleerd is, waardoor ik per adres drie keer een foutmelding moet wegklikken. Het is dus een monnikenwerk, waarbij ik hopelijk binnen enkele dagen assistentie krijg. De deadline is vrijdag.
*****
Nu dacht ik altijd dat het Nederlandse filmwereldje heel klein was, kwantitatief gesproken. Dat zal ook wel zo zijn vergeleken met het buitenland. Maar tijdens de bespreking afgelopen donderdag en bij het klaren van de - mij toevertrouwde - klus val ik van de ene verbazing in de andere. Ik spit door duizenden adressen van: directors, producers, advertisers, catering, decorators, organsation & set services, animal handlers, pre-set services & casting agency, post production & sound studio, lighting & cameraman, postproduction & non-linear online editing, props, set builder, stills photographer......om maar eens wat te noemen.
Petje af voor die mensen die het aandurven van deze kunstvorm hun (levens)werk te maken. Wij zien alleen de enkele (succesvolle) geluksvogel, die het voor elkaar krijgt een eindproduct voor het voetlicht te krijgen. Merendeel van de namen zegt mij hoegenaamd niets.
Maar goed............................ik ben dan ook een liefhebber, geen kenner.
*****
P.S., over filmmakers gesproken: Theodor Holman linkt mij net deze site. http://www.metacritic.com/film/titles/interview
Hierop zijn de recensies van de remake van Interview te lezen. Waar ik helemaal niets van begrijp is dat er wéér een première was in New York, terwijl er wereldwijd minstens vijf geweest zijn. Bovendien is Interview inmiddels toch uitgedraaid?
Van Dale: première = eerste opvoering.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ah, zo. Ik dacht van de week al dat Holmans column in 'Het Parool' over de première van de 'Interview'-remake per abuis een oude was.

Ellen ten Bruggencate zei

Ik ook..............maar vervolgens kwamen er meer columns die over zijn verblijf in NY gingen. Misschien kom ik er ooit nog wel eens achter.