14 maart, 2008

Het Gesprek - drijfzand

Zes maanden en veel aankondigingen - dat het allemaal veel beter zal worden - verder, moet ik tot de trieste conclusie komen dat dit een armzalige, zielige onderneming is.
Op maandagochtend is de gids geheel blanco. De 'Gemiste Gesprekken' laten eindeloos op zich wachten en de programmering klopt van geen kanten.
Reacties? - Nihil.
Kijkers online? Nihil.
Inmiddels heb ik de link naar deze site verwijderd. Ik kan er niet (meer) achter staan.

Zo schreef ik eerder deze week op de site van Het Gesprek. Het haalt niets uit?!. Misschien, maar het lucht op, zoals mijn eerdere reacties (waar de redactie telkens met beloftes op reageerde) ook opluchtten.
Ja, ik maak me er druk om. Omdat ik er wel wat in zag en er veel positieve aandacht aan heb besteed. Omdat het een goed format is, maar de uitwerking ONNODIG slecht. En dat irriteert mij mateloos.
Een paar dagen later plaatste ik onderstaand stukje.

HET GESPREK dreigt in Groot Amsterdam van de kabel gehaald te worden, zo lees ik op de site van Hanneke Groenteman (moeder van....en zelf ook Gespreksleider).
Helemaal ontbloot van eigenbelang is haar noodkreet dus niet, maar dat moet kunnen. Zoals gewoonlijk worden nieuwtjes niet op deze verpauperde site geplaatst. Meermalen ben ik nieuws over HET GESPREK in andere media tegengekomen, waar hier geen gewag van wordt gemaakt.

Eerlijk gezegd interesseert het me geen bal of het op de kabel blijft. Verdient zo'n fiasco wel zoveel krediet? Wat kan de 'veelbelovende' zender nog van een langzame verdrinkingsdood redden?
Vandaag trof ik onderstaande noodkreet aan in mijn inbox. Meteen ben ik op de site van Het Gesprek gaan kijken, maar nee hoor. Nog steeds geen nieuws van de hoofdredactie. En ook de zoveelste poging, om programa's van afgelopen maandag te bekijken, mislukte.

Beste Ellen,

Graag vragen we je aandacht voor het volgende.In circa 80% van de Nederlandse huishoudens is Het Gesprek analoog via de kabel te ontvangen. De beslissing over de kanaalindeling gebeurt elk jaar opnieuw op basis van een raad van advies, programmaraad geheten. Nu heeft de programmaraad van Groot Amsterdam - die UPC jaarlijks een bindend advies geeft over 15 televisiekanalen in het analoge pakket - Het Gesprek niet opgenomen in haar voorlopige advies voor het basispakket. Dit kan betekenen dat Het Gesprek vanaf 1 juli 2008 niet meer door iedereen in groot Amsterdam via de analoge kabel te bekijken is.
Als je vindt dat Het Gesprek na 1 juli a.s. op de kabel moet blijven, ga dan zo snel mogelijk naar de website
www.amsterdammersvoorhetgesprek.nl en teken de petitie. De stem van de kijker telt namelijk zeer zwaar bij programmaraden. Omdat het advies komende week wordt omgezet in een definitief advies, is het belangrijk dat de petitie nog deze week wordt getekend.
Alvast veel dank voor je hulp!

PS: en stuur deze mail ajb door naar iedereen die ons ook kan helpen!


Hoe lang duurt het voordat Het Gesprek echt monddood gemaakt wordt?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het verbaast me dat je het aantal reacties een criterum vindt: op jouw blog zie ik er géén !!

Ellen ten Bruggencate zei

Nee, dat klopt - mijn site leent zich ook niet voor reacties. En Het Gesprek vergelijken met Vertelsels? Ik heb gezien dat de kijkcijfers van Het Gesprek door SKO al niet meer vermeld worden.

Prettige paasdagen, Anoniem.