09 maart, 2008

(On)handig

Toen ik in 2005 mijn laptop (bij het inmiddels failliete Dunnet) kocht, zat er een programma OneNote 2003 op. Omdat ik daar niets mee kon, downloadde ik mijn vertrouwde Word 2000. Het werkte niet perfect. Zodra ik de spellingcontrole erover liet gaan, verdween de (niet opgeslagen) tekst. Maar ik leerde handig met die handicap om te gaan.

Na de spoedoperatie van afgelopen week (zie vorige blog) was mijn laptop 'Wordloos', maar dat ellendige OneNote zat er wel weer op. Ik was van plan er een nieuw Wordprogramma op te zetten, omdat -2000 in de verhuizing verloren was gegaan.

Vanmorgen 11 uur: er klinkt een noodkreet vanuit de zitkamer. Manlief in paniek. Niets bijzonders, hoor. Hij raakt altijd in paniek zodra er iets niet lukt. Hij is onhandig, maar vooral ongeduldig. H(EL!)P, H(EL!)P. Ontvangen (Word 2007) bestanden zijn zonder code niet te openen. Hij mag 24 gratis pogingen - die lukken - doen, maar raakt rap snel door zijn kansen heen. Ik maak uit voorzorg backups op een USB-stick (probeer hem ondertussen uit te leggen hoe dat werkt, maar ik geloof niet dat het tot hem doordringt), sluit zijn laptop aan op de printer en druk de postjes af. Hij kijkt alsof hij ze ziet vliegen. Vervolgens - nadat we erachter zijn gekomen dat er geen extra software (behalve een herstel-cd) bij geleverd is - stuur ik hem met zijn laptop naar Dynabite. Daar weten ze natuurlijk hoe de vork in de steel zit. Er is een proefeditie van Word 2007 geïnstalleerd. Microsoft wordt er tegenwoordig niet meer standaard bij geleverd. Dat maakt de (kale) pc's zo goedkoop. Nu begrijp ik de boze Neelie Kroes veel beter.

Wij - waarschijnlijk de laatsten der Mohikanen - waren in de (naïeve) veronderstelling dat er een tekstverwerker op zat. Toen we deze notebook vorige maand in Florida kochten, betaalden we zo'n $150,- voor extra (ter plekke geïnstalleerde) software.

Inmiddels heb ik van beide laptops de (oude) Office-programma's verwijderd en de nieuwe software geïnstalleerd. Het ziet er prachtig uit, met ongelooflijk veel mogelijkheden.

Ondanks de uitgave aan Word 2007, komt manlief er nog genadig van af. Naast geduld en liefde heeft het mij mijn zondag (srust) gekost, maar dat heb ik hem niet berekend.

Geen opmerkingen: