10 juni, 2010

The day after.

Het werd een latertje vannacht. Ferry Mingelen had dikke slaapogen en de benen van RobTrip waren gevoelloos.

Ik was er niet gerust op. Sterker nog - ik had er de pest over in.
Dat PvdA-feest in Paradiso deed vermoeden dat Job Cohen had gewonnen.
Op dat moment stond de partij op min drie - maar blijkbaar kon zijn avond niet meer stuk.
Wouter Bos werd als mede-triomfator het podium opgetrokken. Alleen "we are the champions" ontbrak.
De PvdA'ers wisten zeker dat hun partij de grootse van Nederland zou worden.

Een paar uur later werd het aanzienlijk stiller in Amsterdam.

Ik was er pas gerust op toen Mark Rutte voor zijn VVD'ers verscheen. Dat deed hij even voor vieren, toen 96% van de stemmen bekend was en het verschil met de sociaal-democraten veilig groot was.
Hij hield echter een slag om de arm, maar het werd duidelijk dat het zuiden van ons land (langzame tellers) de liberalen goed gezind was geweest. 

Vierentwintig uur na het vorige stukje moet ik mijn prognose bijstellen. Reden: de PVV ging van 22 naar 24 zetels en de VVD van 30 naar 31. Paars lijkt mij nu niet meer de eerste optie.
Rutte kan niet om Wilders heen. Vraag is alleen of het CDA wil. Daar ben ik niet gerust op.

Het is koffiedik kijken. Dat vind ik prettiger dan theeblaadjes tellen.
Bij DWDD zaten vanavond vier "rooie" kiezers - Van Nieuwkerk, Rottenberg, Witteman en De Hond.
Uit hun kribbige onenigheid over wat Rutte gaat doen kon ik maar één conclusie trekken: ze baalden.

De officiële uitslag (die ook over voorkeurstemmen gaat) wordt volgende week verwacht. Ik ben heel erg voor stemmen via internet. Met een code of sofi-nummer.
Weg met dat rode potlood en die lappen papier.

Goed, de kaarten zijn geschut. Het spel kan begin. Rutte heeft de meeste troeven.

Nederland staat op dit moment rechts voorgesorteerd.
***************************************************************************

Geen opmerkingen: