10 juni, 2010

E-Day

***************************
Op internet is het waarschijnlijk de drukste dag van het jaar: Election Day.

Na een heerlijke avond toneel snelden we naar huis - stikbenieuwd naar de verkiezingsuitslag.

Inmiddels, zo'n drie uur later, weten we hoe de verhoudingen liggen - wie de verliezers zijn en wie de winnaars.
Maar wie wordt de grootste partij? Mag Rutte, of Cohen als eerste naar de koningin? Wie gaat het voortouw nemen?

Too close to call.

Het zijn waarachtig Amerikaanse toestanden. Gaat nummer twee om een hertelling vragen?

En dan die verliezersspeech van J.P. Balkenende. Weet u nog wie dat is?
Ik zag vanavond een heel wat betere acteerprestatie van Kees Hulst.

"J.P., ik heb geen medelijden met je. Je hebt het namelijk niet goed gedaan. Je was arrogant en ook toen duidelijk werd dat je ging verliezen bleef je je aanmatigend gedragen. Je wilde op een Calimero-achtige manier een schouderklopje voor je prestaties. Welke prestaties? Dit verlies is je verdiende loon.
Dag J.P. - ik zie je vast nog wel eens in Capelle of Kapelle."

Bianca Balkenende stond achter haar man. Een theatrale vertoning, waar ze in de VS ook zo dol op zijn.
Ik miste de kus: een echte kus, waarbij haar tong stiekem bij hem naar binnen glipt.
Ik miste het in zijn oor fluisteren: "Ik ga je straks troosten, schat. Heb iets leuks bij Marlies Dekkers gekocht. Jij gaat vannacht tegen mij zeggen: 'wat ben je mooi.'"

Het samen weglopen was wel weer erg Nixon-achtig. Vooral toen ze die trap opliepen. Ik dacht aan dat moment in 1974 toen Pat en Richard Nixon de trap naar hun laatste staatsvlucht namen.

Dit was een verkiezingstijd die bepaald werd door de media. En ja - Cohen heeft inderdaad een succesvolle eindsprint ingezet.

De campagne ligt nog geen twaalf uur achter ons of de lijsttrekkers weigeren aan het einddebat mee te doen. De publieke omroep staat in haar hemd.

Wel gaat Wilders voor het eerst aan tafel zitten bij Paul Witteman. Het is geen gezicht, twee mannen aan zo'n enorme tafel.

Ik gok op Paars. PvdA-VVD-D66 en Groen Links.

Geert Wilders zei (tegen beter weten in) dat ze niet om de PVV heen konden.
Ik vrees dat de PVV de SP van 2010 wordt.
***********************************************************************

5 opmerkingen:

Bert zei

Ik hoop op Paars Plus en hoop van harte dat de PVV de SP van 2010 wordt .... :0

Cheers uit Zweden

Bert zei

Verbazingwekkend trouwens dat het enige PVV-breekpunt plotseling geen breekpunt meer is .... En wat zeggen de PVV-adepten? "Geert is een draaikont" of "Geert heeft geen ruggegraat"?? Nee nee .... "Geert is een groot strateeg" ....

Ellen ten Bruggencate zei

@Bert

Skol ;-)

AVe zei

Ik denk eigenlijk dat dat AOW-breekpunt de gemiddelde PVV-stemmer geen bal interesseert.

Ellen ten Bruggencate zei

@AVe - mee eens. Zeker nu die AOW-kwestie is aangepast. Lijkt mij ook geen issue meer.

De verkiezingen waren spannend, maar dat wordt de formatie ook. Zeker na die laatste verschuivingen vannacht.