22 juni, 2010

"Haperpezen"

We modderen rustig verder.
Vanmorgen heeft de huisarts mij een cortisone injectie gegeven in mijn rechterschouder. De tweede in zeven maanden.

Een aantal jaren geleden ben ik - na lang modderen - geopereerd aan mijn linkerschouder: tendinitis calcarea (kalkvorming als gevolg van een ontsteking in de pezen). Die operatie, waar niet alle orthopeden zich aan wagen, heeft wonderen verricht. Mijn huisarts en ik vrezen dat mijn rechterschouder hetzelfde lot beschoren is.

Maar.............. morgen eerst naar de plastisch chirurg voor mijn Dupuytren handen - ook een peesaandoening. Als je goed op de foto kijkt, zie je onder de duim een klein litteken. Jawel - daar zat ooit een peesschede-ontsteking, beter bekend als snapping finger.

Het moge duidelijk zijn - mijn pezen haperen.
Nu weet ik dat  Dupuytren erfelijk is. Mijn oma had het ook: haar pink was helemaal kromgegroeid. Echter, bloedonderzoek heeft uitgewezen dat ik een auto-immuunziekte heb - wat het diagnostiseren alleen maar ingewikkelder maakt.

Ik laat het over mij heen komen om te voorkomen dat ik een zenuwpees word. 
****************************************************************************

Geen opmerkingen: