04 augustus, 2012

Dagboek van een loods (7)

*******************************************************************
3 augustus

7 uur: P loopt te rommelen in kasten. Een bedekte manier van mij wakker maken.
Hij moet om 8.45 uur prikken en heeft om 9.15 uur een afspraak met de (waarnemend) hematoloog.

Natuurlijk zijn we om 8 uur in de DdH en is een kwartier later bloed geprikt.
Hij ziet er goed uit, mijn lieverd.
De praatjes en pesterijtjes zijn terug. Evenals de eetlust.

Nu ik hem zo in zijn echte kleren met onmisbare bretels zie, vraag ik hoeveel hij is afgevallen.
5 kilo.

In de wachtkamer van de invaldokter raken we aan de praat met een echtpaar dat recht tegenover ons is komen zitten.
Ze zijn zichtbaar geïnteresseerd in de iPad van P.

Daar gaat het gesprek in eerste instantie dan ook over.
Van de iPad naar het weer is een klein sprongetje, van het weer naar vakantie eveneens en voordat je het weet gaat het over de DdH.

Het is niet raar om te vragen welke vorm van leukemie iemand heeft. Dat wordt zelfs gewaardeerd: lotgenoten onder elkaar.
De man heeft ALL - de acute vorm van wat P. heeft.
Vorig jaar mei is hij getransplanteerd. Het beenmerg van zijn zus sloeg perfect aan.
Maar nu zijn er toch afstotingsverschijnselen van de lever. Toch heeft hij goede hoop dat dat probleem met medicijnen verholpen kan worden.

Helaas missen we de rest van het verhaal want we worden binnengeroepen.
Dok heeft goed nieuws.
"Goh - wat is die eerste kuur goed aangeslagen. Boven verwachting."

Ze toont ons de cijfers. Leuco's: van 232 naar 1.87. (uitleg)
Wat een ongelooflijk mooi resultaat.
De tranen springen in onze ogen.

P. vertelt hoe hij de week heeft ervaren, waar we tegenaan zijn gelopen en hoe het verder gaat.
"Volgende week weer bloedprikken en dan zal ik u de resultaten doorbellen. Deze week moet 'u' weer leuco's gaan aanmaken."

Dok heeft nog niet alle uitslagen binnen. Ze houdt een slag om de arm: "de kans is aanwezig dat uw nieren een forse opdonder hebben gehad. Wellicht moet u toch een extra kuurtje slikken."
We krijgen uit voorzorg een recept mee. Ze belooft te bellen als de uitslag niet goed is.

Hè - jammer, denk ik wanneer om 12.30 uur de telefoon gaat.
"Ik dacht dat u het misschien wel prettig zou vinden wanneer ik sowieso zou bellen. De nieren hebben een klein tikkie gehad - maar een kuur is niet nodig. Uw man moet dan wel minimaal twee liter per dag drinken."

We gaan een vochtschema bijhouden.
Te beginnen met 33 cl bier.



Geen opmerkingen: