17 augustus, 2012

Twee potten in één klap



Ja - het is warm.
Maar daar hoort u mij niet over klagen.
Wij weten de warmte goed te weren.

Nog voor de zon binnenkomt gaan ramen en gordijnen dicht en de blazers aan.

Waar u mij wel over hoort klagen is die verdomd kleine keuken.
Een kleine keuken zonder afwasmachine.

"Hè," hoor ik u denken. Of zeggen.
"Die rijke stinkerds - die voortdurend op reis zijn hebben geen afwasmachine?"
Nee. Inderdaad.

Daar is geen ruimte voor.
Daarbij: aan afwassen heb ik geen hekel.
De boel is sneller opgeruimd dan wanneer je die machine moet inruimen en leeghalen.
Daar heb ik namelijk echt de pest aan.

Nu was ik af. Laat de vaat drogen. En P. ruimt 't op.
Ik mis die afwasmachine wel wanneer we eters hebben.

Iemand noemde het hier een studentenhuishouden.
Mogelijk - maar daar voelen wij ons prettig bij.
***
Koken is een ramp.
Daar heb ik nu iets op verzonnen.
Ik vermijd zoveel mogelijk het fornuis.
Vanavond aten we macaroni met ham en kaas - een ovenschotel.


Tegelijk legde ik een stuk dikke rib in de slowcooker.
Met tomatenpuree, knoflook, laurier, bouillon en rode wijn.
Morgen doe ik er champignons, stukjes nieuwe aardappel, paprika en boontjes bij.

Met vooruitziende blik koken betekent minder tijd in de keuken.
 

Geen opmerkingen: