29 augustus, 2012

Stemverklaring

 
Iemand op school gaf mij bovenstaande poster.
"Durf je die op te hangen?"
 
Mams vond het goed.
Mijn ouders hebben altijd VVD gestemd.
Hoewel?
Ik geloof dat mijn moeder een keer is vreemdgegaan. Met DS70.

Je politieke voorkeur op de ramen plakken was eigenlijk not done in het "deftige" Kralingen van de jaren 60/70.
Zeker VVD-kiezers lieten het afweten.
Geld en politiek, daar liet je je niet over uit.
 
In de Oranjelaan hing één poster.
Bij KVP'er Ruud Eijsink, die gedeputeerde was. Dus dat werd door de vingers gezien.
 
En dus hing mijn idool Hans Wiegel maandenlang achter mijn raam.
Ik werd zelfs lid van de JOVD. 
 
Toen Koos Rietkerk fractievoorzitter werd ben ik uit de VVD-boot gestapt.
Maar het liberale bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik heb een paar keer op D66 gestemd.
 
En nu??
Ik moet twee stemmen uitbrengen.
Eén voor mijn zieke echtgenoot, die (heel saai) altijd op nummer 1 van de VVD stemt en mijn eigen stem.
Vorige keer heb ik op nummer laatst van de VVD gestemd.
Nu ga ik ook maar voor Rutte.
 
Niet dat ik blij ben met de VVD.
Integendeel.
Een beetje vechten met Brussel mag best wel.
Moeten we blijven dokken voor Griekenland, Portugal en Spanje tot we zelf failliet zijn?
 
In de laatste regeerperiode heeft de VVD regelmatig zelf haar liberale gezicht toegetakeld.
Met name de christelijke make-up werd veel te dik aangebracht.
Maar make-up is verwijderbaar.
 
De liberale alternatieven zijn schaars.
 
In tegenstelling tot andere jaren stem ik nu op een persoon - niet op het programma.
Gezien de Europese crisis en de explosieve situatie in het Midden-Oosten is de toekomst onvoorspelbaar.
Ik ben niet naïef. Het is evident: beloftes (nu gemaakt) kunnen/zullen niet allemaal nagekomen worden.
 
Roemer als premier?
Het zou een aanfluiting zijn.
"Over my dead body."
Om zijn reactie op de ontsane consternatie - "Slaat u daar de Dikke Van Dale maar eens op na" - moest ik erg lachen.
 
De VVD kan, in tegenstelling tot andere partijen, putten uit een arsenaal gekwalificeerde politici en bestuurders.
 
Ik denk dat een regering met de VVD ons door deze ellendige tijd kan loodsen.
 
Kiezen voor know how: I know how.
*****

Geen opmerkingen: