21 december, 2012

Het Bombardement


 
Nu denkt u zeker dat ik hier een recensie plaats.
Dan zou ik de film gezien hebben.
 
Nee dus!
Niet alleen lees ik de recensies, die op zichzelf al op een vernietigend bombardement lijken, maar van begin af aan had ik iets tegen deze film.
 
Er spelen nauwelijks Rotterdammers in en de hoofdrol is voor Volendammer Jan Smit, bij wie enig historisch besef ontbreekt.
 
Deze film zie ik als een regelrechte belediging.
Mijn stad verdient dit niet.
 
Paul Ruven (scenario) vroeg mij een paar jaar geleden naar anekdotes.
Nu heb ik die niet persoonlijk want ik was nog niet geboren, maar ik verwees hem wel naar mijn boek.
 
Het was immers "dankzij" het bombardement dat mijn moeder in het verzet belandde en haar hele toekomst in as legde.
Het was het bombardement dat mijn grootouders deed evacueren.
 
Ik ben van 1955 en heb van nabij gezien hoe de stad uit haar puinhopen herrees.
Over die gekwelde stad draait nu een Titanic-imitatie in de bioscopen.
 
 
Het Filmfonds heeft €458.457 in deze mislukking gestoken.
Mocht u denken :"dat is niet veel, zo'n film kost toch miljoenen?" - dan raad ik u aan even naar deze site te gaan.
 
Geef mij alsjeblieft een goede documentaire van twee uur.
****

Geen opmerkingen: