05 mei, 2014

5 mei

 
Vandaag viert Nederland haar vrijheid.
Vrijheid binnen onze landsgrenzen welteverstaan, want verder staat de wereld in brand.
 
Ruim twee uur vliegen van hier moorden buren elkaar uit omdat de één wel bij Rusland wil horen en de ander niet.
 
Ik heb volgens mij nog nooit over de vreselijke toestand in de Oekraïne geschreven. Domweg omdat ik er niets zinnigs over kan schrijven.
Maar de beelden van mensen die elkaar op barbaarse, Middeleeuwse wijze te lijf gaan beangstigen mij wel.
Wat ik wel weet is dat dit geen "ver van mijn bed situatie" is.
 
Eerlijk gezegd kan ik over geen van die binnenlandse conflicten iets zinnigs zeggen.
Ik begrijp niet wat onze soldaten in Mali doen. Of in Afghanistan.
 
In Nederland wordt momenteel een strijd voor/over de vrijheid van meningsuiting gevoerd.
Zo wordt er op 7 mei aangifte gedaan tegen GeenStijl.
 
"Woensdag ontvangt de Amsterdamse politie in het bureau aan de Nieuwezijds Voorburgwal om 16.00 uur weer een stel van die naar aandacht hunkerende sneuneuzen. Op initiatief van ‘publicist/activist’ Frank van der Linde en ‘bestuurskundige’ Nourdine Tighadouini wordt dan aangifte gedaan tegen de website GeenStijl."
Ik zal er geen woorden aan vuil maken, lees dit stukje van Jan Dijkgraaf maar.
 
Voltaire verwoordde het zo prachtig:
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
 
Dat is precies wat we gisteren herdachtten.
******

Geen opmerkingen: