23 augustus, 2014

Barbaarse eeuw

 
Mijn hondje houdt van piepkuiken.
 
Chinezen smullen van honden, maar vluchten de lift uit als Jacky haar snuitje laat zien.
 
Ik probeer een leuk bruggetje te maken naar een heel vervelend onderwerp.
 
ISIS houdt de wereld in een moorddadige greep.
Ze hebben een voorraadkast vol journalisten. Hen wacht één voor één hetzelfde lot als James Foley.
 
De beul blijkt een van 500 in Engeland geboren jihadisten te zijn die Groot-Brittannië hebben verlaten om te vechten in Syrië en Irak.
 
En de inlichtingendiensten?
MI-5, CIA, Mossad..............
Hoe kan het dat deze IS-moordmachine zo ongestoord zijn gang kan gaan?
 
Ik heb niet naar de executie van Foley gekeken.
Een paar weken geleden kwam mij een ander filmpje onder ogen. Het hoofd van een "onder druk bekeerde man" werd afgezaagd.
Misselijk?
Ja, ik werd misselijk.
De man moest extra lijden, ondanks zijn bekering.
 
P. was woedend dat ik mijzelf dat had aangedaan.
"Doe niet zo idioot. Doe dat nooit meer."
 
Nee, ik kijk er niet meer naar. Het filmpje dat ik zag staat voor altijd op mijn netvlies.
'Maar ik mag niet wegkijken,' was mijn verklaring.
 
Want de regering heeft veel te lang weggekeken.
Sybrand Haersma Buma was de eerste "conventionele" politicus die afgelopen week hard van leer trok tegen het kabinet.
"Ook de vrijheid van meningsuiting heeft zijn grenzen."
 
Inderdaad!
Die grenzen zijn letterlijk en figuurlijk overtreden.
En nu reageren ook Opstelten en Rutte - maar echt overtuigend klinkt het nog niet.
Ik wil daden zien.
 
Holman vreest voor de toekomst van zijn kleinzoon, zo schreef hij vandaag in Het Parool.
Die angst is terecht en wordt waarschijnlijk gedeeld door miljoenen grootouders.
 
Op Facebook werd de geboorte van een dochter aangekondigd door één van mijn vrienden.
Natuurlijk wens ik ze veel geluk, maar ik denk "oh, mijn hemel - wat voor toekomst gaat ze tegemoet."
 
Op hetzelfde Facebook toonde een bezorgde vader, wiens zoon ook wordt uitgemaakt voor kankerjood, dit:
 
 
Nou ja, er zijn op de social media duizenden van dit soort antisemitische proclamaties te vinden.
Het is meer dan zorgwekkend.
 
Ik vreesde (zie mijn blogjes) toen de "Arabische Lente" begon, dat het een hele lange koude winter zou worden.
Ik vrees dat het het nooit meer lente wordt.
De stoppen zijn doorgeslagen.
Tolerantie heeft plaatsgemaakt voor angst, achterdocht, haat en woede.
We wonen op een vulkaan. Ik hoor in de diepte een dreigend geborrel.
 
Er moet geld naar defensie.
We hebben een leger nodig. Ineens schijnt Den-Haag verantwoordelijkheid jegens de NAVO te voelen.
Het lijkt mij rijkelijk laat.
 
Ik denk aan de jaren dertig.
Nederland had een leger op fietsen met houten banden. En toen brak de Tweede Wereldoorlog uit.
 
Waar gaat Hennis haar leger mee bewapenen?
Zwaarden? Messen? Speren?
Want zo'n oorlog voert ISIS.
 
Oorlogen - genocide - de pest anno 2014 (Ebola)
 
De 21ste eeuw wordt de Barbaarse Eeuw.
*****

Geen opmerkingen: