16 augustus, 2014

Goedkope stroom - klap!

 
Donkere wolken.
Maandag is niet mijn wasdag.
Vanwege de goedkope stroom laat ik de wasmachine in het weekend draaien.
Zo ook vandaag.
 
Droger en wasmachine kunnen niet tegelijk aan, dat weet ik.
Toch kom ik er na ruim een uur achter dat de machine stilstaat.
Alle lampjes zijn uit.
 
Het hele huis is zonder stroom, behalve het fornuis.
Stoppen doorgeslagen?
 
Maar ik had al vaker gewassen en het was altijd goed gegaan.
 
P. begeeft zich met sleutels naar de meterkast op de gang.
Ze passen niet.
De mijne passen ook niet.
 
Wij hebben geen idee waar de sleutels van de meterkast zijn. Hebben we ze bij de overdracht wel gekregen?
 
De buurvrouw wil ons haar sleutel geven, zo die past, maar ze krijgt hem met geen mogelijkheid uit het slot.
 
"Bel even bij mijnheer M. de voorzitter van de VvE aan."
 
'Hè, nee - dat kan ik toch niet doen op een zaterdag?'
 
"Nood breekt wet," zegt buurvrouw.
 
P. gaat de scharnieren eruit slaan.
Een slotenmaker laten komen is een tweede optie.
 
Het lijkt goed te gaan......... tot de onderste pin.
Hij slaat zijn vingers kapot. Maar ook schamen we ons rot voor het lawaai dat in het trappenhuis echoot.
 
 
'Ik ga toch raad vragen bij mijnheer M. Als hij maar thuis is.'
 
Gelukkig is hij thuis.
Hij gaat mee naar boven en helpt P. met het onderste scharnier. Samen trekken ze de deur los.
 
Maar dan................het raadsel van de stoppen.
Alles lijkt namelijk dik in orde. De mannen proberen van alles, maar helaas blijft de flat "stroomloos."
 
Totdat M. een blauw schakelaartje omzet.
Het licht in de gang brandt weer en ik hoor muziek vanuit de kamer komen.
De aardlekschakelaar.

 
"Nou, zet de boosdoener maar weer aan," zegt P.
 
'Ik geloof niet dat het de wasmachine was.'
 
"Huh?"
 
'Vanmorgen ontdekte ik nog meer smerigheid in de keuken, op een onmogelijke plaats. Ik ben weer woedend aan de slag gegaan, hoewel ik er heel slecht bij kon.'
 
Nu ik de foto zie, weet ik het zeker.
 
Sop en elektra, dat pikt de aardlekschakelaar niet.
*****

Geen opmerkingen: