10 juli, 2008

Kokker - ellen (6) VLAAMSE WATERZOOI


Het is weer tijd voor een nieuw recept. Dit gerecht at ik tot op heden alleen in visrestaurants. Het leek mij te ingewikkeld, maar niets is minder waar.

VLAAMSE WATERZOOI

We (4 pers.) hebben hiervoor nodig:

- 800 gram gefileerde vis (bijv. stukken kabeljauw, zalm, wijting, schol, tilapia en/of botervis.). Ik liet het aan de visboer over, die wat luxere vissoorten voor mij uitzocht zoals zeeduivel, zalm en heilbot.
- 1 prei
- 4 worteltjes
- 2 stengels bleekselderij
- 2 takjes verse tijm
- zout en peper
- ½ liter visbouillon (fond of tablet)
- 300 ml. droge witte wijn
- 2 eetl. fijngehakt peterselie en idem selderij
- 4 plakjes citroen

Snijd de filets in niet te kleine stukken (laat het de visboer doen). Verwijder de eventueel achtergebleven graten.
Snijd de prei in plakken van 1 cm.
Snijd de bleekselderij in reepjes en de worteltjes in plakjes/blokjes.

Doe alle groenten in een flinke pan en doe er de tijm, wijn, visbouillon in met wat en zout en peper. Breng aan de kook. (Ik smoorde de groenten eerst in boter met twee theelepels Dijon mosterd en deed daarna de fond en de wijn erbij).
Zodra het mengsel kookt, de stukken vis toevoegen en in ongeveer 8/10 minuten gaar laten worden.
Op het laatste voegde ik er een scheut (kook)room aan toe. Proef of er nog (zee)zout en peper nodig is.

Verdeel over 4 diepe borden (en leg er een plakje citroen op). Serveer met knapperig stokbrood en boter of (nieuwe) aardappeltjes.

Hieruit blijkt wel dat ik speelde met de variaties. Wees niet bang, het kan niet mislukken.
Mits je maar goede verse vis hebt.

Variatie 1: laat een flinke klont boter mee koken.
Variatie 2: laat de boter eerst smelten en roer er een lik mosterd door. (De lekkerste en fijnste mosterd is “MAILLE” Moutarde Fine de Dijon en te koop bij Schmidt).
Variatie 3: voeg na 4 minuten koken 10 schoongewassen mosselen in de schelp toe. (zodra ze open gaan zijn ze klaar)
Variatie 4: neem in plaats van de stukken vis, in moten gehakte verse paling.

Wij dronken er een glas Muscadet (sur Lie) bij. Jammie.

In Gent doen ze alles anders. Daar maken ze waterzooi van kip.

Geen opmerkingen: