18 juli, 2008

VLM


Vrolijke luchtvaartmaatschappij?
Vriendelijke luchtvaartmaatschappij?
Vlotte luchtvaartmaatschappij?
Veilige luchtvaartmaatschappij?
Verstandige luchtvaartmaatschappij?

Vlaamse Luchtvaartmaatschappij.

Overgenomen door "de Blauwe Zwaan" met zijn arrogante lange nek. Ik hoop dat de VLM bovenstaande eigenschappen niet zal verliezen.
Ik hoop tevens dat ik niet te voorbarig ben. We moeten namelijk nog vliegen. Maar eerder dit jaar hadden we goede ervaringen naar Jersey.

Hieronder plaats ik het e-mailverkeer, waaruit duidelijk valt op te maken wat er is gebeurd.

Betreft boekingsnr. XXXXXXXX

Geachte,

Expres vroegtijdig heb ik vluchten geboekt Rotterdam - Manchester..
Waarom zo vroeg??
Om er zeker van te zijn dat wij tickets hadden. De British Open (golf) wordt dat weekend nl. gespeeld.

Vandaag werd ik gebeld door een medewerkster M. van VLM (Rotterdam) gebeld. Zij vertelde dat de ochtendvlucht kwam te vervallen.
De optie om later te vliegen verviel, aangezien wij vrijdagochtend vroeg in Manchester moeten zijn.

Wij vliegen nu een dag eerder, waardoor we extra kosten moeten maken - hotel en huurauto.

Ik keek op de VLM - site en zag tot mijn verbijstering dat beide vluchten aangeboden worden voor € 39,-, terwijl ik heel wat meer heb betaald..
In totaal betaalde ik (voor 3 personen) 646,02!!!
U kunt zich voorstellen dat ik mij behoorlijk gedupeerd voel.

Ik heb mevrouw M. gebeld, die het helemaal begreep. Ze vertelde dat het waarschijnlijk een actie was, waar wij de dupe van zijn geworden.
Haar advies u hierover in te lichten, volg ik bij deze op. Zij zou u ook een e-mail sturen.

Ik hoop op een tegemoetkoming en hoor graag van u.

Met dank,

E. ten Bruggencate

Het duurde even (ik heb dit mailtje wel drie keer gestuurd), maar toen kwam er dan toch een antwoord waar ik – na mijn beroerde ervaringen met KLM – allerminst op gerekend had.

Beste mevrouw ten Bruggencate,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Het spijt ons te moeten vernemen dat uw boeking onderhevig was aan tijdswijzigingen.
We begrijpen het ongemak dat dit met zich meebrengt en bieden dan ook onze oprechte excuses aan.
Daar een luchtvaartmaatschappij constant evolueert en afhankelijk is van allerlei factoren, zijn ook schedules steeds onder voorbehoud.
VLM Airlines doet al het mogelijke om deze beperkt te houden waar mogelijk.
Jammer genoeg is het soms onmogelijk om onze vluchten ongewijzigd te houden. De grootste oorzaak is de verzadiging van London City en de verzadiging van het luchtruim in het algemeen, milieubeperkingen, beperkingen van andere luchthavens, winter- en zomertijd alsook de vraag van onze klanten.
In navolging van de nieuwe EU wetgeving bieden wij zoals andere airlines steeds een alternatieve vlucht aan. Indien deze echter niet geschikt is dan bieden we steeds de mogelijkheid om gratis te wijzigen of te annuleren. Extra onkosten worden echter niet vergoed.
Het kan kloppen dat toen u boekte het W klasse tarief (van 39 EUR exclusief tax die u voor de heenvlucht had) niet meer beschikbaar was voor de retourvlucht. U heeft daar inderdaad een T klasse tarief aan 89 EUR exclusief taxen.
Dit heeft te maken met onze prijsstrategie.
Luchtvaartmaatschappijen baseren hun prijsstrategie op basis van revenue management technieken. Dit is een heel complexe matrix dat er voor zorgt dat de juiste prijs overeenkomt met de vraag en het aanbod. Aangezien we een vliegtuig met 50 stoelen opereren, is onze capaciteit verdeeld in 8 prijsklassen (Y, S, K, M, B, T, L, W), dat wil zeggen dat de prijzen inderdaad zeer snel kunnen varieren. Deze prijsstrategie is gebaseerd op vraag en aanbod, uitgebreide historische data, rekeninghoudend met de dag van de vlucht, vertrektijd and wat de competitie aanbiedt. Dus als de vraag toeneemt en de prijsklassen zich een voor een opvullen, gaan de tarieven ook naar boven. Het is ook zo dat hoe later men boekt, hoe minder men kans heeft op lagere tarieven, dit omdat deze uiteraard als eerste geboekt worden.
Het kan gebeuren dat bepaalde klassen uitgeboekt zijn, die dan later weer opengezet worden door de routecontrollers omdat een groep geannuleerd heeft, of omdat een vlucht het niet doet zoal verwacht.
We hebben het nagekeken en momenteel wordt de W klasse aangeboden aan 39 EUR. Normaal gezien betalen wij geen prijsverschillen terug omdat het ticket bindend is, daar we echter begrip hebben voor het ongemak willen we graag een uitzondering maken en het verschil van 50 EUR per persoon terugbetalen (dus EUR 150.00).
We hopen dat U ondanks deze onprettige ervaring uw vertrouwen in VLM Airlines niet verloren heeft en wensen u prettige vluchten en een aangenaam golfweekend toe.
Met vriendelijke groeten,
-------
Zo kan het dus ook, was mijn eerste en laatste reactie.

3 opmerkingen:

cableclair zei

Jij bent echt supergoed in corresponderen met helpdesks. Ik heb er aardig wat van opgestoken in ieder geval, zowel als

1) helpdesk klant (naam van de persoon opschrijven! Alles bijhouden! Erachteraan gaan! Voet bij stuk! Boos worden doch beleefd)

als helpdesk medewerker (oh la la! voor de website het CWI, de huur moet toch betaald worden, somehow) Het is tweedelijns, dus alleen mailen en nooit zelf aan de telefoon, maar toch, nuttige inzichten en P.O.V's.

Dank!

Elsje zei

Eerlijk gezegd vind ik de 150 euro terug nog wel wat zuinigjes van de VLM... want je had niet alleen 15 keer meer per persoon voor het ticket betaald maar moest nu ook voor drie personen een extra overnachting betalen. En dat is op het Engelse eiland behoorlijk aan de prijs...

Ellen ten Bruggencate zei

Nee, ze hebben ons exact het verschil 85 - 35 = 50 p.p. terug betaald. Dat was 150,- meer dan waar ik op gehoopt had. Prijswijzigingen is iets waar je ze niet aansprakelijk voor kunt stellen. Schemawijzigingen - zo ver van te voren aangegeven - zijn ook niet aanvechtbaar. Ik vond de schriftelijke correspondentie keurig en die wilde ik even tegen mijn rampzalige ervaringen met KLM aanleggen.