22 februari, 2009

Dag des Heeren

Het is zondag.
Dat betekent dat het tot twaalf uur rustig is. Rustig op de weg. Rustig op het strand. Rustig in de winkels. Rustig in de (breakfast)restaurants.

Iedereen zit in de kerk. En kerken zijn er overal, ook naast ons hotel.

Ik ving laatst een gesprek op tussen twee (blijkbaar) kerkgangers. Ze waren onder de indruk van wat de dominee/voorganger hen had voorgespiegeld.

In zware tijden als deze geloven de Amerikanen in normen, waarden, "familyvalues" en.........God.
Nog meer dan normaal.

De ander heeft deze economische crisis over hen afgeroepen. Zelf zijn ze er niet schuldig aan.
De ander moet ook maar zijn attitude wijzigen. Zelf doen ze dat niet.
Die andere trouwe gasten uit Pennsylvanië zijn er ook weer. Het zijn alleraardigste mensen, die altijd naar ons informeren.

Toch blijf ik met een heleboel vragen zitten.
- ze reizen met de trein naar Tampa en laten zich per auto naar Naples brengen.
- ze betalen (naar ik aanneem) dezelfde gereduceerde prijs van $175,- per dag (ex. tax) als wij.
- ze zijn hier vijf weken
- ze bellen met een gsm
- ze kijken televisie
- ze koken electrisch
- ze gebruiken andere electrische apparaten
- ze huren video's en dvd's
---------

Ik begrijp niets van godsdiensten.


En dus ga ik nu zondig gekleed naar het zwembad om de (goddelijke) zon te aanbidden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De vraag die zich nu opdringt: zitten Menno en Iet op zondagochtend in de kerk of bij het zwembad?

Groeten uit de UK,
-Bert

Ellen ten Bruggencate zei

Hahahah, geweldig Bert. You remember!!!

Eerlijk gezegd weet ik nou niet precies wat ze zijn. Bij de desk zeggen ze 'Amish". Jemig, dan gaan ze wel heel erg over de schreef.

Geen idee of hun kerk in Naples is.
Bij het zwembad zijn ze dagelijks te vinden.