06 april, 2009

Boekenbonje


Morgen ben ik bij de presentatie van Juliana, een onderschatte vorstin. (zie ook RTL Boulevard)

Aspekt-auteur Bert van Nieuwenhuizen zet zich in dit nieuwe boek af tegen het beeld dat prof. Cees Fasseur onlangs van Juliana schetste.
Van Nieuwenhuizen noemt Juliana een goede en intelligente vorstin die altijd op het
rechte constitutionele pad bleef en méér voor de monarchie betekend heeft dan haar
moeder Wilhelmina en haar man Bernhard samen! Ook ontkracht de schrijver de
stelling van Fasseur dat premier Drees in de ‘Hofmans-affaire’ de zaken teveel op zijn
beloop heeft gelaten. Dit boek toont aan dat juist het tegendeel waar is.

*****************************************
"En hoe vindt P. je boek?", wordt mij regelmatig gevraagd
"P. heeft het nog niet gelezen. P. heeft nog geen letter gelezen".

Vreemd?
Misschien.

Hij heeft daar bewust voor gekozen. Bijna vijf jaar lang.
Maar nu alles in kannen en kruiken is, begint zijn leesbloed te stollen. Hij zit sinds vanmorgen half tien aan een stuk door te lezen - een doos Kleenex binnen handbereik.

Ik moet hem telkens inprenten dat het niet honderd procent autobiografisch is.

"Fictie, schat. Je moet het als een roman lezen."

Dat is niet makkelijk. Mijn wederhelft ervaart het verhaal - waar hij zelf prominent in voorkomt - anders dan de 'gewone' lezer. Misschien komt er bonje van.

Raar - maar ik raak niet in de stress. Natuurlijk geeft het een veilig gevoel als hij het goed vindt, maar mij gaat het om de mening van de onbevooroordeelde lezer.

Die moet nog tot september wachten.
En ik dus ook.

Geen opmerkingen: