17 april, 2009

De literatuurrechter

*******************************************
Connie Palmen en Saskia Noort lagen in de clinch en vochten dat uit aan de tafel van DWDD.

Nou ja, uitvechten?

Het was Hugo Borst die het vuurtje aanwakkerde en Palmen het bloed onder haar nagels vandaan haalde.

Die laatste begon met excuses aan te bieden voor haar (dronken?) uitspraken op het boekenbal over "nietsnut" Saskia Noort . Ze sloeg de handen voor de ogen toen ze met de beelden werd geconfronteerd.

Palmen, die zichzelf omhoog heeft gewerkt door relaties met bekende - liefst intellectuele - Nederlanders, behoort tot de literatuurelite.
Saskia Noort daarentegen - volgens C.P. - niet. Het werk van bestsellerschrijver Noort mag niet eens literair genoemd worden.

Wat is literatuur?
Wie bepaalt wanneer iets literatuur is?
De schrijvers? De recensenten? De lezers?

Zodra er clichés in een boek voorkomen is het geen literatuur, zei Palmen gisteravond. Die verklaring kende ik niet, maar neem ik voor zoete koek aan.

''Weg van mijn moeder", is geen literatuur. Die intentie heb ik ook niet.
"Soms wordt het literatuur", schreef Theodor Holman.
Mijn streven is een verhaal zo aantrekkelijk mogelijk te vertellen. Het moet boeien.

Dat mijn uitgever er het etiket 'literaire fictie' op heeft geplakt zal la Palmen ook wel niet aanstaan.

Saskia Noort verweerde zich door precies hetzelfde te zeggen. Haar uitgever plaatst haar werk in de categorie 'literaire thriller'.

So what. Waar maken de 'oude rotten' zich druk om?

Een paar jaar geleden was er ophef omdat er alleen maar non-fictie werd geschreven.
Nu hebben ze een ander pispaaltje gevonden.

Afgunst omdat Noort rijk wordt van haar thrillers? Dat ze binnenloopt.

Schrijvers als Kluun, Heleen van Rooijen en Saskia Noort trekken wel mensen naar de boekhandel. Dat lijkt mij alleen maar positief. Laat de mensen zelf bepalen wat ze willen lezen.

Het is toch meegenomen als ze tegelijkertijd bij Donner op de koopjesafdeling IM van Connie Palmen voor vijf euro aanschaffen?

Dan kan die tenminste een kam kopen.

2 opmerkingen:

Bert zei

Ik vrees echter dat ze met het verdiende geld direct naar de slijter gaat ....

Ernie zei

Als er "literaire thriller" o.i.d. op een boek staat, weet ik dat ik het NIET moet kopen als ik een literair boek wil lezen. Nuttige informatie dus. Stel je voor dat op De donkere kamer van Damokles de aanprijzing zou staan: "literaire roman". Inderdaad: potsierlijke marketing-onzin. Hugo Borst (over kam gesproken, overigens) wakkerde het vuurtje aan? Hij kraamde onzin uit en liet duidelijk blijken er geen verstand van te hebben. Hij gaf dat overigens zelf toe in de uitzending. Mocht deze alles-bet-weter ook nog eens zo'n moment van zelf-kennis doormaken bij Studio Voetbal, dat zou toch wat zijn.